Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
simonsson1337

Hur fort tror ni båten kommer gå?

Rekommendera Poster

Hej.

Har en båt av typ joker 16 eller kanske smiler 500 (inte riktigt säker) med en 70hk johnsson från 78 och då gör den ca 35 knop. Nu ska jag köpa en Yamaha 90hk från 94, hur fort tror ni att den kommer att gå då? Kanske omöjligt att svara på men på ett ungefär.

Sen så undrar jag hur många knop det gör att sätta på stålpropeller på 90hk, är det någon ide överhuvudtaget?

Tacksam för svar

/simonsson1337

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta är mycket svårt att svara på då det har med många faktorer att göra så som hissning av motorn styrning propeller mm.

Jag gissar att med en vanlig standardmontering det vill säga kavitationsplattan nån cm över botten och med en vanlig standardproppeller i rätt stigning så tror jag att båten kommer att göra runt 42-43knop på GPS.

båtar i denna storlek med samma motorer som man tävlar med går betydligt fortare men då pratar vi ytskärande proppar rejält hissade motorer med riktig styrning mm mm. 

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bild på båten. Kanske kan se vad det är för båt du har. Jag haft ett par liknande båtar samt plockat ihop ett par liknande ekipage åt kompisar. hjälpte en kompis med en smiler 500 kopia. satte på en Yamaha 85hk från 1992 på den (samma motor som Yamaha 90). vi hissade den bara lite och satte på en rostfri Yamaha orginal 23tums proppeller och den gjorde 44knop på GPS.

Rostfri eller alu har inte så stor roll på farten utan det handlar mer om utformningen och stigningen på proppen. Alu är mer universal och har hyfsad prestanda men rostfria är oftast lite mer grepp i och tål därför att hissas lite mer och då ökar ju även toppfarten.

Förenklat kan man säga att en alu är en alround propp, och en ytskärande stål propp är bara till för att åka fort och fungerar inte så bra till vardagskörning. sen finns det ett drös av olika proppar imellan detta. Jag skulle välja en propp som tål att hissas rätt mycket men endå ingen ytskärande. viktigt är toppvarvet ligger inom motorns rekomenderade område.

Tror att en balistic skulle funka bra på din båt. den kan du hissa rätt bra och den har lite cupp som gör att båten går högt i sjön och då blir det lite våtyta och då går det lättare och båten går fortare. om man kan hissa motorn minskar även växelhusets motstånd i vattnet och det går lättare av det med.

Problemet du kan få om det börjar gå över 40knop på en sån smal båt med Vbotten är att du måsta ha en bra styrning. Teleflex kan ha en tendens att få båten att börja kasta för det finns ett litet glapp i vajern. skall du ha teleflex rekomenderar jag non fedbak styrningen dom har. men det bästa är att ha hydralstyrning eller enu bättre på din typ av båt en hederlig vajerstyrning. sitter på dom flästa tävlingsbåtar och blir helt stummt och glappfritt.

Lycka till och berätta gärna hur det går. Vore kul om du hittade en bild på båten.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Simonsson Tack för bilderna.

Ser helt klart ut som en joker 16. dock fanns det en uppsjö av kopior oftast med samma skrov men dom kunde se lite olika ut. så helt hundra är jag inte men jag tror det är en Joker 16.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick inte att lägga upp dom på MG men jag fick dom på mail. Jag kan lägga upp dom om jag får tillåtelse av trådskaparen.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu fick jag in bilderna efter att ha gjort om dom lite i storlek.

om akterspegeln är fräch och inte för mjuk så skall den lätt stoppa för en yamaha 90 skulle dock bocka en rostfri plåt ca 2mm tjock runt aktern innan du hänger på motorn. Båten klarar det men du får köra med förnuft och försöka få styrningen att lira utan för mkt glapp för den kommer att gå som fan. Det är bra att du valt en yamaha 90 för den hör till de lättaste i klassen vilket behövs. hade du tex tagit en johnson hade det varit en tung V4 och hade inte lirat riktigt lika bra. desutom är yamahan pålitligare men det hör ju inte till den här diskutionen.

Tror det kommer att bli en kul båt. 40-45 knop i en sån känns mer en 50 i en större båt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

la upp en film på en liknande.

Tyvär så är youtube kvaliten somvanligt pissdålig. orginalet är bättre men går inte att skicka en så stor fil på mail. det tar tid.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja hade tänkt förstärka lite. Ska bli kul att se hur fort den går nu, hoppas den ska kunna dra på som in i f.. Jo Yamaha var den ändå motorn som var akuellt eftersom de är så lätta tror knappt den väger mer än min 70hk jag har nu.

Tack för alla svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...