Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
perlez

byte av ventilstyrningar kontra kolvringar

Rekommendera Poster

Säg den lycka som varar! (skulle vara kärleken till min fru då...)

Båten ryker blått igen och nu mer blått än tidigare.

Har provtryckt spridare och de är bra. Så här kommer några frågor:

1. Föregående ägare lämnad in motor och bytte vevaxeltätning m.m. Måste man lyfta av toppar och foder för detta?

2. Anledningen till fråga 1 är att om det är gjort så bör de också bytta kolvringar och då bör sannolikehtern att det är ventilstyrningarna som är kassa öka. Har någon erfarenhet av kolvringare kontra ventilstyrningar?

3. Att byta ventilstyrningar kostar ca 12000 efter prisuppgift från firma och att byta även kolvringar innebär att jobbet går på ca 25000. Har någon kontakt med någon som kan utföra jobbet billigare (men det skall bli utfört med kvalitet, annars är det inte billigt...) Vad anser ni om kostnaden?

4. svart rök innebär att det är dåligt med syre enligt ovan skribent, är knepet att testa detta att lyfta bort insugsmunstycken eller finns annat som kan vara knas?

Tack för alla tips jag kan få!

Häls Lennart

Ps vilka alternativ till mekaniker finns i gbg trakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionsprov bör göras så man inte fixar fel ställe i motorn.

Styrningarna kan mycket väl behöva bytas. Där kan läcka kompression och komma in olja som blåryker.

För att avgöra om det är kolvringar/cylinderlopp som läcker kompression kan loppen oljas in. Oljan tätar då så kompressionen ser bra ut vid kompressionsprovet. Blir det ingen skillnad med/utan inoljning av cylindrarna så är det troligen ventilstyrningarna (eller packning eller rosthål eller..)

Jag ångrar att jag inte gjorde ett ordentligt kompressionsprov innan jag bytte kolvar och cylindrar på vår MD11C. Kanske hade jag sparat in kostnaden för dessa och att det räckt att renovera topparna.

Maskinen du har är en trecylindrig variant av MD11C och rätt lättmekad. Som vår motor sitter kan man riva motorn på plats och slipper lyfta ut motorn. Men då får man nog göra jobbet själv då en motormek gärna har den på bordet i verkstan.

Frågan är dock varför den inte blev OK efter renoveringen!

Har ni kört för lite med den? Har ni kört den för snällt?

Nya kolvringar eller imontering av gamla ringar kräver idogt inkörande för att de ska täta. Har ringarna roterat i loppet som det ju blir vid hopmontering ska de nötas in i nya läget.

Även nya cylinderfoder och kolvar/ringar som jag bytte krävde flera års inkörning för att oljeröken skulle upphöra.

Felet med en lättgående segelbåt eller snipa är att motorn aldrig får gå med nån större belastning och kolvringarna trycker för svagt mot loppen och då tar det lång tid för inslitning.

Vi kör vår motor ofta med bara en bråkdel av full effekt och då tar inkörningen längre tid. Har du bara kört ett femtiotal timmar och kanske med låg effekt föreslår jag att du väntar med blåröksproblematiken och kollar efter ytterligare en säsong och gasa lite extra. Kolla blåröken efter att ha kört hårt några timmar. Jag har märkt en avsevärd skillnad mot att köra sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...