Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
wiri

20 eller 25mm rör?, skid båge

Rekommendera Poster

håller på att bygger båge till båten, å vill bara ställa frågan för att få lite tycken,

om jag ska göra den i 20 25mm rör, nu tänker ni, det beror ju på va det är för godstjocklek på rören. men strunta i det utan jag tänker mer på om 25mm ser för plofsit å överdimentionerat ut, eller om 20mm ser tanigt ut,

här än en liten snabb prototyp för å se så motorn gick fritt m,m. är lite sne på bilden :P
men då ser ni på ett ungefär hur den kommer se ut,  plaströren är 20mm

å titta inte så mycket på motorn, för den ser inte så kul ut nu, kopan till luftintaget var kass så den är bort plockad å ska köpas nu, å sen ev ska kopan lackas om med nya dekaler. http://wiri.se/images/DSC01077.jpg

tyck gärna till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 mm rör kan du glömma, dom håller inte, dom böjer sig. Det är i och för sig ingen katastrof, men vill du ha kvar utseendet bör du MINST ha 25x2, helst 30. Har du inte tänkt att ha en bygel på mitten som håller linan centrerad? Det är ett måste, annars blir draget för snett så det kan gå illa.

lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20mm rostfritt bör hålla, men tycker nog att det ser lite klent ut, så det komemr bli 25mm å sen elpolerat :P blangt å fint,

sen vet jag inte hur stora fötter man bör sattsa på, man vill ju inte slita sönder båten, så tar nog heller lite större, runt 90-100mm i dia å sen en lite större plåt på undersidan för att sprida ut belastningen,

Kommer givetvis bli en fästögla i mitten längs upp, kommer även bli 2 öglor längst ner på bågen för att fästa linorna när vi drar ringar, för det kommer inte att hålla å fästa längs upp i bågen, att jag vill ha blocket å dra i så vikten fördelas bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...