Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Beetle

Varningssignal Mercruiser MPI 220 hk

Rekommendera Poster

Hej,

Semestertider och fulla verkstäder gör att jag är lite extra ihärdig om mitt bekymmer, nämligen:

När jag kommer upp i ca: 30 knop ljuder en varningssignal från motorns övervakningssystem. Maxfarten är ca: 40 knop. Drar jag av på gasen upphör signalen direkt.

Drevolja och motorolja är ok, de analoga instrumenten på panelen visar oljetryck och vattentemp som är ok.

Jag har försökt med att koppla bort en av de två trådarna till givaren på drevoljemonitorn och pipet kvarstår vilket borde betyda att det inte har med revoljan att göra.

Det visas ett timglas i en liten digital ruta tillsammans med motorns totala gångtid som är 160 timmar. Vad betyder timglaset?

Är det någon som har tips om fler saker jag kan prova eller om någon vet någon eller själv är mercruiserkunnig som kan anlitas för felsökning och reparation? Ska man vänta på att få tid hos någon av de stora serviceställena i Sthlm lär man få vänta tills isen lagt sig.

Båten är en Askeladden Beetle och ligger på Tyresö.

Tacksam för all hjälp jag kan få.............

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Askeladden 705 med samma motor. På min sitter kylvattenintagen utanför båten med ett galler i botten, jag har haft liknande problem när det kommit skräp/sjögräs/tång i gallret och motorn går varm. Det har man visserligen kunnat se på tempmätaren men ändå. Slangen som går från vattenintaget till sötvattetskylningen var lite böjd/veckad på min och efter byte av slang och rengöring av gallret i kylvattenintaget försvann problemet.

Felet yttrade sig precis som du beskrev bortsett från att jag kunde se att tempen gick upp.

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas,

 

Jag har kollat intaget som är utanpliggande på min också och det verkar vara rent. Slangen mellan sjövattenintaget och vattenpumpen är också ok så det måste var ngt annatObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar också över timglaset på timmätaren. Har du kommit fram till vad den betyder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timglaset rör sig när motorn är på och timräknaren räknar timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok,skönt då ä det bara varningssignalen kvar. Ä det någon som vet om det är känsligt för motoroljenivån? Min nivå är precis på max, kan det vara lite för mycket? Powertrimoljanstår på MIN, kan den varna då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den senaste månaden har båten legat på verkstad. De har ännu inte löst problemet, men de har kommit fram till att sjövattentrycket ät för högt! Vad detta beror på ska bli intressant att få veta. Har någon en teori????

// MatsObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

hur gick det med ditt motorproblem?

Jag har råkat ut för något liknande och misstänker att det kommit in något i vattenintaget. Vet någon hur man avhjälper problemet? Kan man skruva ned vattenintaget själv utan att lyfta båten?

Mvh Raymond

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var enligt verkstaden skit i det slutna kylsystemet. De rengjorde och fakturerade 13.000:- och pipet försvann. De undersökte och höll på i en månad innan de kom fram til felet.

Hoppas ditt felärsnabbare och billigare.

 

// Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

tack för svaret. Ajdå, låter inte kul. Får kolla upp det...

Mvh Raymond

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Läste att ni haft problem med pipet. Mitt pip komer redan vid 1100 varv. Enl instruktionsboken kan det då vara oljetryck eller temp i motor eller drevoljenivå. Allt ser ok ut. Har även brutit strömmen helt för att se om pipet återkommer och det gör det. Upplever kanske en extra vibration från drevet, men kan vara inbillning. Vid friläge går det att gasa utan problem och motorn kan gå på förhöljt varvtal utan en någon större ökad temp. Därför tror jag det har något med drevet att göra. Någon kunnig som kan tipsa mig att kolla/göra saker för att hitta felorsaken?

Vänligen

/Mikael

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...