Gå till innehåll
fredag 27 februari 2026
denada

Dra ner fall och trim till sittbrunnen

Rekommendera Poster

Hej ute i rymden...

Jag håller på att titta på det här med att dra ner fall och vissa trim funktioner till sittbrunnen. Detta för att jag vill kunna segla båten själv lite enklare...

Men jag har givetvis stött på problem...

Där fallet kommer ut från masten sitter det i dag en trissa som är gjord för att man ska kunna dra fallet rakt ut och snett uppåt... Jag vill ju kunna dra fallet ner åt. Detta för att jag ska ha en platta med diverse brytblock under mastfoten. Detta var i alla fall tanken från början... Jag funderade ett tag på om man skulle sätta ett brytblock lånt ut från masten för att få så flack vinkel som möjligt på fallet. Men kom ganska så snart fram till att det inte är en snygg lösning och då kommer den inte falla i god jord hos HSB (Hon Som Bestämmer).

Men jag har då ett par tre funderingar på lösning på problemet...

1. Skaffa någon annan slut / utgångs trissa på masten och sedan leda ner till tidigare nämnda platta (som inte sitter där i dag). För att gå vidare till brytblock på däck

2. sätta ett block som bryter fallet ner åt. Ieg poppnita en bygel och fästa ett block i den...

3. skite i det estetiska och sätta ett block långt ut som F-N för att slippa allt krångel...

Utgången på masten syns på bilden....

Någon som har en bra ide på hur man ska göra i detta fall?

post-10008768-1394236028,9285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort blocket som sitter där fallet kommer ut och ersätt det med ett falluttag (se bil

d från Hjertmans). Sedan kan du fästa blocken i mastfoten som du tänkt och vidare till ev brytblock på däck.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset. Jag ska titta på det. Och se vem som kan kränga sådant i närheten av mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...