Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Lulefiskarn

Hjälp! Min Fisherman 20 AR är instabil?

Rekommendera Poster

Hej har en Fischerman 20 med Akterhytt, motor Mariner 50 4-takt.

Jag har problem med båten då den är väldigt instabil när man kommer upp i fart och då kan den skära en hit och en dit vilket är mycket olustigt när den kränger och skär iväg. Jag har trimplan men det hjälper inte mycket, det blir bara ett evigt trimmande.

Jag känner mig mycket villrådig, någon som har en förklaring på varför båten uppträder som den gör, och framförallt vad kan man göra åt det.

Tack på förhand!

/Lulefiskarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du trimmat ut motorn max, dvs höja propellern tills den börjar dra ned luft (ventilera) och då dra in den något. Max uttrim ger vanligen max fart, bäst bränsleekonomi och eftersom fören tvingas upp, så minskar risken för den bogstyrning som du verkar lida av.

Trimplanen tvingar ned fören, kan inte lyfta och borde därför snarast förvärra de problem du har.

För bäst ekonomi skall trimplan användas så sparsamt som möjligt i plannande fart. Helst inte alls.

Senast ändrad av guestsson | 21 juli 2009 | 23:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Bogstyrning är precis vad som sker. Har provat med trimplanen i högsta läge, men det hjälper inte. (Jag är har inte kontrollerat trimplanen i år, kan vara de som spökar!)  Ska försöka med att trimma upp motorn mer för att få upp fören vid plan. Kan problemet bero på att båten är för tung aktern?? /Lulefiskarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...