Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
tomtomdj

Uttern 5500 DC! Fördelar? Nackdelar?

Rekommendera Poster

Har nu sålt min Uttern 5000 Dc och lurar på en lite större båt som man kan övernatta i iaf 1-2 nätter... Prisklass 150 - 170 kr. har fastnat lite Uttern 5500 Dc... Någon som kan hjälpa mig lite?

//Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fin båt, 115 hk brukar vara lagom på en sån. Efterträdaren D55 är exakt lika fast har fått lite faclift i interiören (och vissa årgångar blått skrov, numera är de tillbaka med helvita skrov).
Kanske inte så jättevasst skrov men absolut inte dåligt, men det finns bättre om jag säger så.

Kan kanske vara svårt att hitta nån 5500 DC med 115 hk 4-takt för 170 tkr el däromkring men vem vet. Har ganska liten tank de första årgångarna, 70 liter som blev 75 som till sist blev 90 liter (på D55 nån årgång jag glömt). Kanske du kan hitta nån med en Mercury Optimax 115 eller 135 hk, det är väl rätt bra också, men hittar du nån med en Mercury 115 EFI 4-takt är det nog att föredra då en 4-takt har lite behagligare ljudninvå än en Optimax om du tycker det är viktigt. Undvik 2-taktare med förgasare (såvida du inte föredrar det) - visserligen bra drag i dessa men bullrar en del, drar ganska mycket soppa, blåryker vid start, osar bensin (speciellt i medvind), är inte miljövänliga (huruvida du anser det vara värt att ta hänsyn till är upp till dig) för att ta några negativa punkter. Andrahandsvärdet är ej så bra på en båt med en 2-takt med förgasare heller.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 18 juli 2009 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en bryggranne som har en 5500 med en 135a 2-takt - han är nöjd.

De brukar övernatta nån natt per sommar i sin och det funkar säger han.

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...