Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
cerber0s

Lackering av 15m trämast

Rekommendera Poster

Jag har nere stormasten för att laga röta i mastfoten. Det är en 15 meter lådmast i spruce och reparationen med laskar på alla fyra sidor blir i sibirisk lärk. När jag nu ändå hade masten nere så råkade jag bli överambitiös och slipade den trären och den ska nu lackas om. Problemet är att jag jobbar uner lite tidspress. Jag vill ha i alla fall fem lager lack (matt) men har inte riktigt tid att vänta 20 timmar på att varje lager ska torka för att sedan slipa hela masten igen. Jag undrar om det finns någon lack som kan läggas vått i vått? Den bör väl helst vara lite halvseg och inte stenhård för att tåla stötar och slag. Slutresultatet är naturligvis det viktigaste och har jag gjort jobbet såhär långt så ska det ju inte bli skräp av det. Hur hade ni gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag e ingen träbåtsägare men mina vänner ät mahognyfjollor hela bunten så man har ju fått slava en hel del på deras båtar :-)

Jag hade definitivt använt mig av Coelan. Då slipper du hålla efter masten dom närmaste 10 åren.
Det är inte billigt och tar en del tid att applicera men resultatet blir kanon.

När man säger att man lackar vått i vått så innebär det inte att lacken inte har torkat något. Lacker har en tidsram där man kan lacka över den utan att slipa, tiden varierar mellan olika fabrikat och det står angivet på produkten.

Fördelen med Coelan är att det inte är specielt beroende av värme när den torkar då den härdar av luftfuktigheten i alla fall vad jag har förstått. Du måste lägga på ett antal lager för att komma upp till den tjocklek som rekomenderas. Jag har en kompis som lyckades lägga två lager om dagen och jag tror att det räcler med typ 5-6 lager.

ha det gott

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade Provat med jotuns benarolja ( blir ett mellan ting som fernissa å olja  )

använde detta på min snipa i 20 år på skrov & ruffsidor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Collean i all ära det kan vara en bra idé men jag har ej använt detta själv. Det jag skulle variit lite orolig  över att ha det på en mast som får diverse slag och töjningar av fall osv. är att det är epoxi baserat och förmodligen stänger inne vatten vid en förmodad repa någonstans. Men jag kan ha fel. Själv är min mast lackad med Epiphanes teak fernissa. Inte för att den är i teak utan för att den till skillnad motför många fernissor inte behöver ha just lång torktid och mellanslipningar mellan varven. Teakfernissan är betydligt mycket mindre känslig för detta och kan läggas trots den inte härdat helt utan bara hyffsat.

lycka till

Makke

Senast ändrad av makke_the_muss | 09 juli 2009 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Nej det är inte epoxibaserat vad jag vet, dessutomär hela poängen med det att det andas och är väldigt flexibelt. kolla på

http://www.eurocoating.se/

Annars tror jag säkert att en vanlig lack fungerar utmärkt.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Jag använde Epifanes teaklack till all utvändig teak. Ska dra iväg ett mail till epifanes och fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövdes inte, står på hemsidan. Om man stryker nästa lager inom 72 timmar så behöver man inte mellanslipa. Dammtorr på 3 timmar och övermålningsbar på 24 timmar. Perfekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...