Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
perrafrank

Problem med båtmotorerna (Johnson och Mariner).

Rekommendera Poster

Hej allihopa!
Har fått problem med båda båtmotorerna jag/vi har. Motorerna är en Mariner, sent 70-tal eventuellt tidigt 80-tal (40 hk) och en Johnson, 80-talsmotor (85hk).
Ingen av motorerna vill starta.

Marinermotorn gick sönder förra året och vi fick diagnosen trasig
CDI-box. Vi bytte CDI-boxen och efter det gick motorn i gång men efter en stund slog något
snett och den vägrar starta igen. Har kollat batteri, olja, tändstift och de sladdar jag kom åt.
Inget funkar, tyvärr.

Johnson-motorn gick igång på första försöket och dog efter 100 meter nu när vi la ut den i
vattnet. Kollat igenom samma saker som på föregående motor men ingenting funkar.
Börjar bli desperat här hemma nu, två båtar med två trasiga motorer är inte speciellt kul när
sommaren är i gång som mest.

Om det är någon som har något tips skulle jag bli otroligt glad.

Eller om det är någon som till och med skulle vara intresserad av att skruva motorerna åt mig så har jag en Johnson 40k från 80-talet som är defekt att ge bort till den som kan fixa dessa två motorer, eller en av dem för den delen. Pengar för delar och sådant ger jag självklart också. Bor i Östersund, om någon undrar.

Tack så mycket för er hjälp,
Perra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att du har gnista på båda motorerna, har du det så kollar du om du har haft kvar någon bensin kvar sedan förra säsongen eller något äldre än 3 månader så tömmer du bort det, gör rent tanken och fyll i ny bensin.

Om du har kört med gammal bensin så måste du nog göra rent förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...