Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Moosavian

Läckande bensintank, utombordare. Vad göra?

Rekommendera Poster

Vi har en utombordare, med extern bränsletank. Vi har två bränsletankar som vi växlar emellan och idag såg vi att ena hade börjat läcka (den som inte var inkopplad). Det hade runnit ut bensin i skuffen där bak, där vi har tankarna, och bensinångorna var förstås överallt. Vi fick upp all bensin som läckt (ca 1 liter) och lät kapellet stå öppet för värdringen. Dessutom försökte vi fläkta i ruffen (ganska liten) för att ventilera ut ångorna så gott det gick. Vi hann bara vädra det hela i ca 1 timme, och det kändes som att det blev lite bättre. Sen var vi tvungna att dra och fick stänga igen kapellet. Min fråga är nu, hur länge bör vi vädra innan vi vågar sätta igång båten? Ett par dagar? Ett par veckor? Kan man använda batteridrivna saker i bensinångorna? Jag tänkte om man kunde ha med sig en batteridriven fläkt som kan stå på och effektivisera vädringen..

Tacksam för hjälp!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick du all bensin urtorkad så det inte ligger en massa bensin under durken/golvet i kölsvinet om du förstår vad jag menar, i skrovet under golvet?
Om du är säker att inget rann ner där så dunstar det lilla som ev kan vara kvar ganska snabbt. Att det luktar må vara en sak men att det skulle finnas några bensinångor kvar nästa gång du är vid båten har jag svårt att tro. En båt med kapell är ju inte tät så det vädrar säkerligen ut av sig själv.

Om du använder en s k motorrumsfläkt som har gnistskydd kan du vädra ur lite med ett rör från motorrumsfläkten upp ur båten. Men jag skulle inte bemöda mig om det. Hade en Hard Top för många år sen och hade två 20 liters bärbara plasttankar och ibland blev det lite spill här och där. Bensinen dunsta ju nästan direkt. Hade inget brännbart som skulle kunna antända ev bensinångor som kunnat vara kvar och röker gör jag heller inte (bensin ångor är tyngre än luft och lägger sig längst ner så på det viset är det lite lömskt).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar!

Vi kollade inte under golvet, däremot torkade vi upp all bensin i skuffen. Och såvitt jag kunde se fanns det ingen förbindelse mellan skuffen och kölsvinet. (Som du märker har vi inte haft båten särskilt länge, och är för den delen även nya på vatten överhuvudtaget.. hehe) Men nästan gång vi ska till båten (om ca två veckor) tänkte vi skruva upp golvet och ta en titt därunder för att se om det har läckt nåt där. Dessutom tänkte vi låta allt stå och vädra med öppet kapell i nån dag bara för att vara säkra. Borde det räcka tror du? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är jag säker på räcker.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack än en gång. Då kan man sova lugnt ikväll. 

Hälsningar,

Ali

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra en enkel koll om man har bensinångor i kölsvinet.

Fyll en 0.5 liters PET flaska med vatten. Lägg flaskan i kölsvinet så vattnet rinner ut, då tvingas luft och bensinångor in i flaskan.

När vattnet runnit ut så sätt på korken medans flaskan ligger i kölsvinet.

Ta sedan med flaskan LÅNGT ifrån båten, skruva av korken samtidigt som man släpper ner en tänd tändsticka i flaskan. Får man en större eldsflamma än normal tänsdstickeflamma så har man bensinångor i båten.

Bensinångor är nämligen tyngre än luft å samlas därför på lägsta punkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...