Gäst Clemens Postad 6 Juli , 2004 Hej Jag har lite hål i kölen på min Ryds 480 RS. Väven syns, alltså bara översta plastlagret som är skadat. Vad ska man tänka på när man lagar det. Är det farligt/skadligt at ha båten i vatten nu? Jag förmodar att uttorkning innan lagning är en nödvändighet. hur gör man det på bästa sätt så man inte plastar in vattnet i båten. Tacksam för många tips och lite länktips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 6 Juli , 2004 Jag har fått lära mig att plasten i sig suger åt sig vatten om den får möjlighet (dvs. man får plastpest). Därför är det inte alls att rekommendera att sjösätta båten, eller hur? Hade själv skador på min båt, så jag gjorde så här (bör tillägga att jag själv inte är någon jätteexpert på området, men jag har talat med olika experter): 1. Tvätta ytan med t-röd (bra om det är ett dunstande medel) 2. Slipa bort gelcoat runt om skadan (beroende på var skadan är och hur allvarlig den är, räcker nog men en yta på 10*10 cm, mer om man vill vara riktigt säker. 3. Sandpappra ytan, har för mig jag använde 120 papper (borde annars stå på polyesterburken) 4. Tvätta med t-röd 5. Plasta med glasfiber och polyester (glöm ej rolla ut luftbubblor med aluminiumroller). Börja med små bitar och gör större och större bitar för varje gång. (Är skadan inte allt för djup tror jag att det räcker med 3-4 lager glasfiberväv). Tror inte du behöver plasta från insidan (gjorde det då jag hade spricka i båten). 6. Lägg på ny gelcoat 7. Epoxybehandla om du känner för det. (görs för att förhindra plastpest, använde själv internationals Gelshield) 8.Bottenmåla 9. Njut av sommaren Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst P?lastniklas Postad 4 Augusti , 2004 Lyd Clemens råd och torka ut plasten väl. Använd försiktigt värmefläkt eller hårtork om du har bråttom. Den måste vara helt torr vilket är problem på sommaren då luftfuktigheten är hög. Alltså är det bäst att arbeta inomhus. I och med att skadan inte gjort något hål så kan det vara lättare. Du måste fila, raspa eller slipa så mycket att du har helt homogen plast. Det får inte vara några fransar av glasfiber kvar. I värsta fall måste man fortsätta så det blir ett riktigt hål. Då kan man göra det enkelt för sig genom att borra ett runt hål i rätt storlek och sätta i en dyveka och allt är klart!!! När du har frisk plast tejpa runt hålet noga. Är det hål rakt igenom måste du lägga något mothåll på ut- eller insidan, beroende på vilken sida du skall plasta från. Det bör bli snyggast att plasta inifrån. Kanten skall vara fasad i spetsig vinkel för att få en bred anläggningsyta. Sedan kan du börja med gelcoat i rätt färg (med ca 2% härare i) Lägg flera lager utan glasfiber. Det skall halvhärda mellan varje lager. Nu kan du lägga på polyester med 1 - 2 % härdare tunt och klipp till glasfiber väv som täcker hålet. Fortsätt så tills hela hålet är täckt upp till rätt höjd inne på skrovet. Låt det hela härda några dagar om det är 20 . 25 C gärna en vecka. Nu våtslipar du gelcoaten på utsidan med våtslippapper i denna ordning 400, 800. 1200 grain (kornstorlek) När du är nöjd rubbing och polish. Insidan kan behandlas med gelcoat eller färg. slipa slätt före. Det blir vackrare. Nu tror dina vänner att ett profs har gjort det. Tala inte om vem som gjorde det. Då kommer du att tillbringa hela din fritid på sommaren med att plasta vänbåtar och det vill du ju inte eftersom nästa sommar kommer att bli en bra sommar. Hälsar Plastniklas PS Ha handskar på gärna glasögon också samt mask inomhus. Det är ett elände att få birt plast på fingrarna. Jag har plastat en sprick på 50 x 200 mm på en ö utan handskar. På den tiden fanns det tång att tvätta med. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Plast nickal Postad 4 Augusti , 2004 Plastniklas igen! Jag glömde en viktig sak!! Du MÅSTE noga pressa ut all luft i varje skikt. Det går med pensel eller vid stora ytor plast roller( en rund metall rulle med hack) Det kan vara svårt i början att arbeta rätt. Du har inte så lång tid på dig innan det härdar och då är det kört. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 5 Augusti , 2004 Plastbåtar suger i sig några % vatten av sin egen vikt varje år. Det finns små små porer i gelcoten som släpper igenom vatten. En tanke är att epoximåla båten under vattenlinjen typ. En arbetskamrat haden en gammal Laxen som var vattenskadad så att man kunde typ dra lös mattor med väv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser