Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Jonas478

Panelmätare 0-30 volt --- Kjell eller Elfa ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt solcellpanel och regulator Maxpower och tänkte att det vore bra/kul att installera några permanenta mätare för dels soleffekten (spänning * ström), dels allmänt för mina batterier. Har letat lite på nätet och hittat t ex följande alternativ:

Kjell & Co panelmätare (48121) 0-30V med vridspole, noggranhet 2% = 89 kronor

ELFA instrument KM-66 (76-214-69) 0-30V med kärnmagnet, noggranhet 2% = 328 kronor

Är vridspole och kärnmagnet samma teknik -- eller är kärnmagnet bättre på något sätt?

Lutar åt att nöja mig med 89 kronors mätare, då jag tänkt montera 4-5 stycken vilket gör att det skulle bli ganska dyrt totalt hos Elfa. Någon som har ett bra argument emot (t ex att de rostar) eller något annat bra förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpt någon av dom.

Området du är intresserad av (låt oss säga 11-15 Volt är bara c.a 13% av instrumentets totalområde, så du kommer knappt att se någon skillnad i det mest intressanta området 12,1-12,9V (50% - 100% laddtillstånd på obelastat batteri)..någon eller några nålsbredder ?.

(O)recisionen är hela -2%..det är ett potentiellt mätfel på 0,56 Volt vid 14 Volt.

Med ett 0-15 Volts analogt dubblas upplösningen (~26% av skalan är användbar med 0,28 Volts felmarginal)..men med ett digitalt är du nere på i värsta fall 0,1V i mätfel..

Med reservation för att jag inte kan räkna procent och sånt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...