Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Gäst Munge

Känner någon till den här modellen?

Rekommendera Poster

Gäst Munge

Någon som vet något om modellen? Den lär vara norsk. Är det något för familj med tre barn? Det sitter en 20 hk på, är det OK?

post-0-1394234281,3115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe

Hej. Jag tycker det ser ut att vara en Saga, tror modellen heter båtsman. Är inte helt säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Så vitt jag kan se är det en Saga Båtsman. Båtsman har en markerad köl. Till skillnad från många andra mer flatbottnade roddbåtar går den därför utmärkt att ro och har liten avdrift, vilket gör den länpad att fiska ifrån. Den skall inte motoriseras så att den planar. 20 hk är alldeles för mycket. Jag har egen erfarenhet av 6 hk, man kan nog gå upp till 10 hk, men om den skall vara i händerna på barn skulle jag rekommendera 6 hk. Exakt hur den bär sig åt med 20 hk vet jag inte, men med en skrovform som inte är avsedd att gå fort blir den antagligen instabil. En kraftig gir i hög fart kan därför leda till en smärre katastrof.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst uffe

Du skriver om det är en familjebåt? Är det en Saga så är den mycket sjösäker. Det finns ju lite kjöl på den. Men vad gäller motorstorleken tror jag det är förmycket med 20 hk. Det är väl ingen planande båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Du frågade oxå om den var lämplig för en 3 barns familj. Det beror lite på vad ni är ute efter. Den är ett utmärkt val för två siom fiskar nära hemmahamnen, mycket bättre än mera planbottnde båtar av samma storlek. Det funkar nog också för att med fem stillasittande då och då ta sig till badholmen i ordentligt skyddade vatten. Men generellt tyckerjag att den är för liten för 5 pers. Jag skulle sikta på minst 4,8 m i skyddat vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Munge

Jag inser att den är i minsta laget. Den ska väl användas just för att åka ut till badholmen i skyddat vatten. Barnen är 6,8,10. Går man upp till 4,80 så verkar priset dra iväg. Det här är nog en 70-talare i som det verkar hyggligt skick. Vad tror ni är rimligt för båten (vi glömmer 20 hk-motorn ...)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Munge

Förresten, är det varningsflagg om det har suttit en 20 hk på, eller är det bara ett väl kraftigt motoralternativ som båten pallar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Har kollat lite närmare på bilden. Under toften skall det sitta en flytkropp av frigolit som verkar saknas på denna båt. Det är därför inte säkert att den flyter om den skulle vattenfyllas, blå skylt till trots. Detta tycker jag absolut att du skall fixa till, speciellt om ni skall vara många i en övermotoriserad båt. Som orginal satt flytkroppen med aluminiumband som popnitats fast i toften. Nitarna korroderade av så vi fick fixa detta på vår båt. Om flytkroppen saknas föreslår jag att du köper 5 alt. 10 cm vit cellplastisolering i skivor på byggmarknaden och limmar hop en ny genom att skära till bitar av denna. Mitt minne är att flytkroppen stack ned ca 10 cm under toften. På byggmarknaden kan du också köpa PL200 att limma cellplasten med. Ytterligare tips. Skruvarna som håller kölskenan gav återkommande läckage. Lossa gärna skenan och täta samtliga skruvar innan de sjösätts nästa gång. Orginaldurkarna ruttnade snart bort trots underhåll. Dessa ersattes med durkar av tryckimpregnerat trallvirke. Därefter fordrar de bara en inoljning då och då och håller lika länge som båten. Då båten ligger upp och ned t.ex. under vintern eller då den tättas invändigt och vattner skall tömmas ut, samlas det vatten under relingen. Borra 4 hål i relingen 2 på var sida om båten, ett på var sida om årtullen. Det bästa nog är att lägga upp båten på bockar såsom den skall förvaras på vintern och kolla var den lägsta punkten finns. ca 7 mm hål är lagom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Munge

Tack för all info! Ang frigolit: Är det i aktern det verkar saknas? Under mittoften sitter det frigolit. (Eller är det just i mitten som är toft? Ursäkta min okunskap om båttermer ...) Har du ågon uppfattning om vad man lämpligen ger för en Båtsman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Jag avsåg mitttoften, den man sitter på när man ror. Bra att den fanns kvar,jag kunde inte se den på bilden. Med tanke på att båten är övermotoriserad bör du överväga att förstärka flytkraften för att kompensera för den tyngre motorn. Vi sålde våran Båtsman -73 med en Evinrude 6 hk -73 för 6500 kr vill jag minnas. Det var för 6 år sedan. Det går antagligen att få ut någon tusenlapp till idag. Själva båten bör i gott skick vara värd 6000 - 8000 kr. Motorns värde beror på skick och ålder. Men jag är absoulut ingen expert på båtvärdering så kolla gärna med fler. Ett sista råd. Detta verkar vara din första båt. Att börja båtlivet med en övermotorisrad båt tycker jag låter vanskligt, ja man skulle kanske till och med kunna kalla det dumdristigt. Speciellt om det skall vara fem i båten. Möjligen kan den också bli svår att försäkra. Köp gärna båten med den motor som sitter på men jag skulle rekommendera att du antingen skaffar en annan båt till motorn eller en annan motor till båten. Jag har ett vagt minne om att 8 hk var max på denna båt , den är i vart fall övermotoriserad med minst 100 %.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...