Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Brodur

Solpanel och snö

Rekommendera Poster

Fick en glad överraskning idag när jag var till båten och kollade om jag behövde ladda upp batterierna.

Jag har en liten solpanel från Jula installerad. Den är bara på 6 watt och endast till för att underhålla batterierna. Jag hade inte ens märkt tidigare att den levererade någonting och dragit slutsatsen att panelen antingen var för liten för att underhålla min batteribank på 200 ah eller att den helt enkelt inte fungerade.

Men idag mätte jag upp 12.84 volt i batteripaketet ochh blev mäkta förvånad. Funderade en del på vadi detta kunde bero och kom naturligtvis till slutstsen att det varit soligt väder i ett par dar. Men det hade det även varit tidigare utan mätbar pverkan på batteribanken. Därför började jag fundera på om snön kunde göra någon skillnad. Den är ju en bra ljusreflektor. Googlade på snö och solpanel utan att hitta något mer än en massa snack om snö som ett problem när det hamnade på paneler som satt på tak etc.

Googlade vidare på solar panel snow och fick till slut napp. Det var folk som sysslade med meteorologiska mätningar i Antarktis som använde sig av solpaneler för att driva mätredskapen. Panelerna fungerade även när de var riktade rätt ner mot snön p.g.a. dess reflekterande egenskaper.

Min teori är alltså bekräftad. Snön har inte bara en negativ inverkan på solpanelers funktion, utan kan även vara mycket positiv. Här ser jag faktiskt stora fördelar för de nordiska länderna, speciellt i en framtid, då stora solpanelsparker kan byggas ovanför polcirkeln och leverera el dygnet runt med extraeffekt på grund av snöns reflekterande verkan. Men tills dess är jag bara glad att snön hjälper mig att underhålla min lilla batteribank under vintermånaderna. Bra, va?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om snön ligger på solpanelen så skymmer den. Riktar man panelen ner mot ett snötäcker så fungerar snön som en spegel. Då är den bra, inte annars...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min solpanel har hållit totalt 3 batterier och drygt 300A fullt hela vintern under presenning Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...