Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
Kiara

Fairline 33 Targa

Rekommendera Poster

Hej på er,

Är det någon som har koll på vad en Fairline 33 Targa kan dra per distans, det sitter 2 Penta AD 41b med 290 dp drev och väger ca 6 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bäst att direkt skriva att jag vet inte vad en Fairline tar per distans. Men jag vet vad motorerna drar. Dom drar mellan 230 - 240 g/kw. Med andra ord ju mer effekt du tar ut desto mer soppa sprutas det in. Utan att ha flödeskurvan framför mig skulle jag drista mig till att skriva att dina motorer drar 3l/M vid 3000 varv för att gå upp till närmare 4 l/M vid 3800varv och ligga något under 2 l/M vid 1000 varv. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en vän som har en Fairline 34 med två 41:or o den tar 2.4 l distansen vid marschfart (ca 25 knop).

Mvh illern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sitter jag med AD41:s PD/MD bränslekurva vid full laddning  framför mig. Denna visar att motorn tar 20 l/h vid 1500 varv, 35 vid 2600 och 42 vid 3600 varv.  Följdaktligen drar två motorer som går på 3600 varv vid full laddning 82 liter per timma. Hur mycket det blir per distans är givetvis beroende på hur fort båten går men jag tror fortfarande att min ursprungliga beräkning stämmer på ett ungefär. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...