rgsson 9 Postad 1 Oktober , 2008 Hej! Skall komplettera riggen med ett fiolstag till nästa år. Är det någon som har erfarenhet av att montera ett fiolstag själv? Är det svårt? Alla tips och idéer är välkomna. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rinaldo 0 Postad 14 Oktober , 2008 Ja det var ju ganska ovanligt med ett fiolstag. Normalt går de parvis. Har Du kattrigg, eller är det en mesan? Det är ingenting komplicerat med att montera fiolstag, se bara till att det nedre beslaget är tillräckligt långt, så att belastningen sprids till många hål, plats för många skruvar (eller popnitar om Du har plåtmast). Och mät vajern med omsorg, så klarar Du Dig med en mindre vantskruv. Var noga med geometrin när Du ritar, lika vinklar. Och är det fråga om ett par fiolstag, så sitter det bra med en stång mellan hornen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 15 Oktober , 2008 Tack för svar (äntligen). Många kanske inte har svarat för att jag inte visste att ett fiolstag bara var ena sidan av fiolstagen... Fiolstagen kommer väl i en moteringssats, dvs om det finns pinne mellan hornen bestäms väl av tillverkaren? Vad menas med att jag behöver mindre vantskruv om jag mäter vajern noga? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser