Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Peaky

Någon? Vi båtägare nr. 6 -08 test 135 hk

Rekommendera Poster

Jag har försökt fått tag på lösnummret. Tidningen är slut den men ska dyka upp på kontoret som handhar distributionen.

Om det finns någon som har läst den eller har egen erfarenhet av Verado 135 eller Honda 135 så vore det hyggligt att få del av lite information. Jag vet inte om just de motorerna fanns med i testet. De borde ha gjort det.

Verado: Vad jag fastnat för är, Verado:ns el-reglage som lär vara väldigt skön att hantera plus att den är rapp. Nackdelen lärvara törstig på högvarv. På Verado 150 lär man ha programmerat om bränsleförbrukningen. På 135:an vet jag inte

Fördel Honda enl. en 150hk test: Hos Honda:n, de klassiska grenarna, tyst, bränslesnål och antagligen hållbar (bra kvalitet). Honda BF 150 har Vtec vilket man plockat bort i 135:an. Vad jag hört betr. Hondan är att det är lite mer arbetsmaskin(på gott och ont).

Gärna även om det finns någon som har erfarenhet av 150:an. Det test jag läste om Honda BF 150 hade, en väldigt konstig propelleruppsättning. Hondan varvade 6150 varv och Yamaha 150 varvade 5000. Vilket resulterar i låg fart och hög förbrukning för Hondan och tvärtom för Yamaha. Ändå hade Hondan den lägsta förbrukningen. Hel-lustigt

Nu ska jag på båtmöte!!

Mvh Peaky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gör ett nytt försök.

Har någon läst Vi Båtägsre nr.6 -08. Eller provkört/använder en Verado 135hk, Honda  BF 135 hk eller en Honda BF 150hk.

Jag har beställt lösnummret men det dröjer och man vet inte hur länge.

Mvh Peaky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen Tommpa!

Jag tänkte mest på allmänna omdömen beträffande båtarna. Honda BF 135 hk har jag t.ex. inte sett testad eller provad någonstans.

Den kanske inte ens finns med i testetRynkar.

Mvh Peaky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått tag på en kopia av testet via en bekant.

Senast ändrad av Peaky | 22 augusti 2008 | 18:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi Båtägare brukar finnas hos biblioteket. Ring det närmaste och kolla, dra sedan några kopior på det du vill läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lungt Tommpa!

Och tack Peter_K.

Tack även till Vi båtägare som lyckades ordna fram tidningen. -Ni skickade inte ens en faktura OskyldigGuldSkäms.

Faktiskt en riktigt bra artikel. Honda BF 135, Verado135, Mercury 135 Optimax och Suzuki 140 var representerade. Ingen riktig vinnare utsågs och det med rätta. Alla motorerna har sina för- och nackdelar.

Mitt val blir nog ändå en Honda 135 hk. I första hand för att motorn har lägsta ljudnivån och låg bränsleförbrukningen i marschfarter. Honda, snäppet över, BF 150 med Vtec är ett annat bra alternativ. Men som Staffan Westerling skrev i artikeln: Har man inga större krav på topphastighet (2-3 knops skillnad) duger 135hk minst lika bra som 150hk och fyller man båten med last finns ändå tillräcklig kraft för att man ska vara nöjd.

Hondan har även en 2,35 liters motor vilket bör göra den mindre känslig för belastning och ger bra vrid. Klippet vid start kanske saknas men kommer igen vid högre varv.

Annars är Veradon ett starkt kort med elektroniskt, via datakabel, styrd växel och gas. Folk jag pratat med är lyriska över att det bara klickar i växelföringen. Dessutom är den utseendemässigt så otroligt läcker.

Jag såg en Anytec 622 SP med en Verado på häcken. WOW! Vilket ekipage!

Förnuftet säger. -Honda. Mer arbesmaskin och antagligen bättre kvalité. Känslan säger. -Verado. Den ger mer körglädje, Smartcraftinstrument m.m.

Samtidigt är den subjektiva känslan för Veradon lite vågad: att med ett och samma 1,7 liters motorblock, vrida ur effekt från Mercurys 80hk motorn till 175hk motorn. Det senare med kompressor och programvara från 135 hk Verado till Verado 175. Verado 135 och Verado 175 är tydligen exakt samma motor bara det att programmvaran skiljer sig. Rätta mig om jag har fel. Man säljer t.o.m programvara på Blocket för uppgradering av Verado 135 till en Verado 175! Det bara känns som om motordelarna kommer att få jobba hårt under sin livstid.

Hondan har varit lite av en favorit bland yrkesfiskare m.m. och verkar som ett lite tryggare val. Jag kan ha helt uppåt väggarna fel. Men... Men... Den som lever får ..

Mvh peaky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...