Fyrtel 0 Postad 22 Juli , 2008 Hej ! Vi skall ut och utforska Sthlms underbara skärgård med en ny båt och mycket teoretiska kunskaper. Det råkar vara så att vi har ankarspel i fören med 50m kätting (smidigt) Nu undrar jag om det är vanligt eller vansinnigt att ligga på svaj mitt i viken över natten för att slippa manuell ankring akter ut och linor, klippor, trassel, grundstötning etc.. Jag har aldrig förtöjt i naturhamn innan och vill vara smidig.. alltså frågan lyder om ni där ute med motorbåt på si så där 25 fot svajankrar över nätter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halsefjord 0 Postad 23 Juli , 2008 Hej! Till att börja med; jag har aldrig själv ankrat på svaj (så jag borde kanske inte svara...). Men jag har för avsikt att göra detta ganska snart. Då vädret är fint så är det så förba.... trångt i bra ankringsvikar så att alternativet är att ligga på svaj eller gå in till en full gästhamn. Många utländska båtar ligger på svaj hos oss. Troligen är man vanare att ligga på svaj än förtöjd vid land. Kan kanske att ha med frånvaron av allemansrätten att göra? Om du ligger på svaj, se till att du har tillräckligt med marginaler från grund och land i en cirkel 360 grader räknat från din akter. Vinden kan svänga under dygnet och gör det också vanligen. Om du har en GPS som har en anchor funktion så har den med andra ord en bevakning på om ditt ankare börjar dragga/släppa, och varnar därmed. Kolla sjövädret innan ni går och lägger er. Vindriktning, och framförallt styrka, avgöra om ni skall ligga på svaj. Återkom gärna med dina erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogwan 0 Postad 23 Juli , 2008 Hej! Jag har legat på svaj vid några tillfällen, dock så bör man se till att ankaret har ett ordentligt tag, det är inget roligt att vakna och konstatera att botten ligger och skrapar mot land. Ett tips kan vara att ha en jolle med sig vilket är smidigt om man inte hittar några platser vid land att ankra vid. Lycka till! Mvh Rw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtel 0 Postad 23 Juli , 2008 Okay.. Tack för tipsen!.. återkommer med mer info om hur det blev.. // P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser