Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
CaptainMorgan

Ventillyftare ur läge eller vad????

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha lyft toppen på min MD32 diesel så hamnar en av tryckstängerna som lyfter ventilerna ca 1,5-2cm under övriga och 2 cm från vipparmen som ska öppna ventilen.Gråter Kan jag ha rubbat ventillyftaren (7 på bilden)? Vågar jag dra runt motorn med startmotorn för att se om det hoppar rätt? I så fall med eller utan tryckstången på plats? (MD 21 är typ samma motor om någon känner till den)

Tacksam för svar från någon som har erfarenhet.

/Mikael

post-23242-1394235537,3612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag skulle inte dra runt motorn, du kan skada fler stötstänger eller fler ventillyftare kan hoppa fel, jag tror du har råkat rubba ventillyftaren vid demontering, den har en liten skål på ovansidan som stötstångens kula ska vila i, om det blir vakum där emellan när du lyfte ur stötstängerna så kan den ha följt med upp en bit och kommit på sniskan, lys ner med en ficklampa så kanske du kan se hur den ligger, handla en svanhalsmagnet på biltema och hoppas du får den tillbaka på sin plats.  

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Din analys var troligen helt korrekt. Tyvärr lyckades jag fippla ned lyftaren i blocketGråter istället så nu blir det inget båtåka i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok men har den fallit hela vägen ner i oljtråget så ligger den tryggt, skaffa en ny lyftare och sätt dit, finns speciella tänger som man håller ventillyftarna med som du säkert kan låna av en verkstad så man kan sikta rätt uppifrån. det är lite trixigt men det går.  Går det enkelt att lyfta motorn raktupp utan stora ingrepp så går det faktiskt också att skruva av oljesumpen utan att lyfta ur motorn helt, det senare är det som tar tid, koppla loss allt och greja med allt. jag gjorde den manövern förra våren då jag bytte oljesumpen på min v8, byggde en ställning på båten att lyfta motorn i, gick på en dag. Cool ps du måste veta säkert att den ligger i oljesumpen, jag är inte säker på om det finns plats för den att falla ner i en sån motor du har, ds

håll modet uppe, sommaren är lång

smuggler28

Senast ändrad av smuggler28 | 07 juli 2008 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...