Gå till innehåll
måndag 23 juni 2025
Anders71

Sprickor på ny ryds 478

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt min första styrpulpetare och har en fråga gällande sprickor. Båten är en ryds 478 GT. Runt hela den grå skyddslisten runt båten finns tunna ytsprickor på 10 ställen. På varje ställe är det runt 10-15 små små sprickor. De är i 90 graders vinkeln ut mot skyddslisten som de finns. Finns inga i övrigt runt båten eller i båten. Är detta normalt eller ska man reklamera det? Båten är en 08:a och är bara 2 veckor gammal. Känns inte kul på en ny båt Rynkar

Någon som har erfarhet av detta och kan rekommendera om/hur man går vidare?

Senast ändrad av Anders71 | 06 juli 2008 | 18:48

post-10004093-1394235537,074_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror troligen på spänningar i plasten. Topcoaten på nya båtar är så hård att den spricker om den belstas hårt eller sätts i spänn innan den sluthärdat. Tycker att du ska reklamera det så vida du inte vet med dig att du utsatt båten för något olämpligt.

Man kommer att slipa ur sprickorna och och lägga ny topcoat som poleras tills det inte går att se.

Ingen stor operation då det sannorligt bara är i ytskicktet, men det ska man ju inte behöva göra på en helt ny båt.

Råkade själv ut för samma sak på vår båt och fick det åtgärdat utan några problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde nämna en sak i förra inlägget och det är att golvet sviktar lite en bit framför pulpeten också. Vet inte om det ska vara så eller om man ska ta med det också. Kan golv svikta lite eller är det skumt? är en yta på ca 20x20 cm.Har inte belastat båten hårt och såg det redan vid köpetillfället men la ingen vikt vid det då

Senast ändrad av Anders71 | 06 juli 2008 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade liknande problem med en ny 510 GTi -06'a. Mina top coat sprickor satt innuti båten vid en av sitsarna.

Jag ville reklamera båten och få en ny utan sprickor men handlaren hävdade att den skulle repareras. Tyvärr så gick jag med på det. De fixade sprickorna, resultatet blev inte estetiskt bra utan ytan där de hade reparerat var lite ojämn.

Ca 10 dagar efter att de hade gjort den undermåliga lagningen så kom sprickorna tillbaka. Båten lämnades åter in för lagning. Denna gång så såg det riktigt snyggt ut trots detta så kom de små spindelnätsliknande sprickorna tillbaka efter ca två veckor.

Till slut så ledsnade jag på allt krångel samt dåligt bemötande från handlaren. Då skrev jag ett brev till Ryds för att delge dem mitt missnöje men då de inte bemödade sig med att svara på mitt brev så orkade jag inte hålla på längre utan använde båten i ca ett år sedan så sålde jag den samt upplyste köparen om att det förekom sprickor vid en av sitsarna.

Jag svor samtidigt på att jag aldrig mer skulle köpa en Ryds trots att jag älskade båten och dess sjöegenskaper detta pga handlarens och Ryds urusla bemötande.

Min rekommendation i ärendet är att du ska stå på dig, reklamera båten och kräv en ny om dom vill fortsätta att ha dig som kund.

Nu har vi tyvärr konsumentköplagen att ta hänsyn till vilket gör att de har rätt att försöka åtgärda bristen. Om det blir så var mycket observant på resultatet samt att sprickorna inte kommer tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte jag kommer ihåg fel (vilket jag kan) så har handlaren 2 gånger på sig att försöka rätta till felet. Vilket de nu har haft, så bara att reklamera....

Stå på dig !

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...