Gäst Kalman Postad 29 Maj , 2008 Transportseglade en kompis båt från Oxelösund till Herrängen , (lite väster om Grisslehamn) och såg en Fingal där. En hälsning till Gunnar S. som alltså har sin båt på Herrängen och jobbar på den. Vi diskuterade olika saker och jämförde olikheter på våra båtar. Rodret kan se lite olika ut. Nu har jag sett dels ett som jag tror är original, har ritningar till den. Dels ett som är lite avkortat, som på min, samt ett som har rodret fritt med en skädda lite längre akterut. Sett en båt som är aningen förlängd med en kil så hon har negativ akterspegel som nyare båtar. Kölen kan tydligen vara lite olika med mer eller mindra bly inplastad. Vissa båtar har ett hålrum och en dyvika alldeles akter om blyet. På min båt är det inte plats för det för det är mycket mera bly där. Det sklljer åsså lite på relingslisten. De lite äldre båtarna har en ganksa hög smal sarg, ca 1,5 cm tjockt med en liggande list uppepå och små avrinningshål. Ovala hålutag för förtöjningslinorna. Senare båtar har mera som en tjock list som ett upponervänt U och bara ca 5 cm hög. På min båt är det tre små hål i däcket för avrinnigen av vattnet så inte båtsidan smutsas ner Smart och elegant och dumt! Hålen är inombords förbundna med slangar som sedan mynnar ut alldeles ovan vattenlinjen resp en alldeles nedanför. Dessa hål har jag korkat igen och skall plasta igen dem senare likaså hålen genom skrovet. Det blir vanliga lite rejäla ovala avrinningshål som på de flesta båtar. Lite får man väl putsa på skrovsidan då men jag slipper den dumma konstruktionen. Vem vill ha in vattnet i båten? Vi diskuterade badstege. Jag är av den filosofin att jag måste kunna ta mig ombord ensam utan hjälp om jag har druttat i. Då gäller det att man kan fälla ner stegen från vattnet och att stegen går väldigt långt ner i vattnet så man slipper stå dubbelvikt i fosterställning och ta sig upp med enbart armmmusklerna. Det fungerar inte. Tro mig! Min lösning blev en speciell badplattform som går att vika upp. På den sitter en teleskopisk stege med 4 pinnar, inte 3 som är vanligast. Byggde först en provmodell av plaströr och kartong innan jag köpte grejerna. Skall lägga upp bilder här när det är klart. Monterar just de övre fästena och skall sjösätta henne så snart det går. Tiden har hunnit i kapp mig och jag hinner inte segla någon längre sträcka med min Fingal denna sommar. Hon kommer att ligga vid bryggan i Mälaren mesta tiden och jag kommer att arbeta med henne där i vattnet. Skall ta bilder och lägga upp allt eftersom jag går in i de olika projekten. Men det dröjer så ta det lugnt. Alla ni som har Fingal, kan ni inte försöka samla in så mycket data och historik som möjligt och skicka till mig så vi kan sammanställa dem? Det är några som har skrivit men inte alla. Det är en signatur Captain som undrar när hans Fingal nr 149 är byggd. Är det någon som vet hur vi skulle kunna ta reda på det?. Det har byggts ca 200 st så det måste vara någon av de senare. Det fanns en del självbyggen samt några med träöverbyggnad åsså. Någons som vet mera om detta? Ni som har uppgifter, skicka email till Fingalklubben/Kalman eller till signaturen Smoegen, snälla. Till Captain, hur vet du numret på din Fingal. Flera jag har pratat med har ingen märkning eller siffra alls i båten. Var sitter din siffra? Kan du berätta det? Skicka gärna privata hälsningar och meddelanden till skalman.exner@gmail.com Bifogar en ritning på mitt roder och delar av kölen samt två bilder på pappmodellen. Ha en skön segling i sommar med rätta vindar och sol. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Maj , 2008 Foto på pappmodellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Maj , 2008 En bild till på pappmodellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rector 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej och tack för senast! Jag kan berätta lite om min Fingal. Den heter Mi Casa III och jag köpte den för några år sedan av en seglarlegendar i Trälhavets båtklubb i Åkersberga, Olle Wik. Olle hade av allt att döma ägt båten från dess tillblivelse. Tyvärr går det inte att få några uppgifter från honom, för han avled innan jag hann träffa honom och intervjua honom. I klubbtidningen fanns det dock en minnesartikel strax efter hans död. Så mycket vet jag emellertid att Olle Wik var en ensamseglare under senare år och han utrustade sin Fingal med tanke på detta. Det framgick också av båtens allmänna skick att han tyckte det var roligare att segla än att jobba med underhåll. Olle Wik var en ivrig kappseglare och med all sannolikhet har Mi Casa III deltagit i Gotland runt när det begav sig. Han har också seglat sin båt runt Iberiska halvön och in i Medelhavet, där den lär ha legat i spansk hamn under några år. Tillbakavägen gick enligt vad jag förstått via franska floder och kanaler upp till Bretagne och därifrån tillbaka till Sverige. Sedan jag övertagit båten har jag arbetat en hel del med skrovet, bland annat har jag epoxibehandlat undervattensdelen och just nu håller jag på med förarbetet för att måla om skrovet ovan vattenlinjen. Jag är inte riktigt säker på om jag hinner sjösätta i år, den här typen av arbete tenderar att bli mer omfattande än vad man tänkt sig från början. Jag kan berätta att min några år äldre bror också har en Fingal. Han köpte skrovet och har inrett och byggt överbyggnaden i trä. Den båten heter Fi Donc och han alltså ägt den från början, vilket borde innebära cirka 40 år. När han byggde den båten arbetade han som slöjdlärare i Hälsingland och det gjorde att han hade tillgång till resurser som vi vanliga dödliga kanske inte har så lätt att få tillgång till. Båten ligger i Åkersberga på Trälhavets båtklubb. Det var min bror som gjorde mig uppmärksam på att Mi Casa III var till salu, när det begav sig. Gunnar S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 15 Juni , 2008 Hej på er, roligt med en Fin-Gal till som åter kommer att bli i vacker/gott skick. Själv har jag i år lagat kölen(gamla repartioner), laminerat med epoxi samt lagt hempels epoxi över hela botten. båten sjösätts på måndag, det har varit en lite hektisk vår... man är ju tyvärr lite av en kombination av slöfock/tidsoptimist. Har även under våren vintern renoverat en bohusjôlle, denna är nu sjösatt och seglar väl. Till mitt försvar för denna sena sjösättning kan tilläggas att jag har goda vänner som bjudit med mej på dels 24-timmars dels Faerderseilasen, Tack Tommy och Cåre. Så även om dessa seglingar gick av stapeln mitt i den period som egentligen skulle avsatts till den slutliga vårrustninge/sjösättning så var det seglingar som jag absolut inte skulle vilja ha varit utan. Ang min egen båt så har jag inte originalrenoverat, motorn är idag en diesel på 18hk ifrån Yanmar. Ifjol ersatte jag den gamla glasfibermasten med en i aluminium, bommen köptes ifrån selden(singelreef). Storseglet är numer lösfotat. Genuan sitter på rulle. Överbygget är numer vitt på min båt(offwhite). Skrovsidorna är dock orörda, tycker själv att dom är förvånasvärt bra för sin ålder. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juni , 2008 Kul med din 24 timmars segling, även om det var mitt i säsongen, dvs mitt i rustningsarbetet. Jag gjorde likadant när jag hjälpte en kompis med transportseglingen. Det blir förmodligen det mesta seglat denna sommar. Problemet med polyestern som inte ville härda löste jag med värmepistol. Brassade på en liten fläck och se, på morgonen var den fläcken hård. Så det blev värmestillskott över alltihop, sedan när det härdat, på med beväxtningsfärgen och in i spat. Sjösatte förra fredag på nationaldagskvällen. Det var väl ett gott omen kanske? Badplattformen är nu på plats. Bif en bild. Själva den teleskopiska stegen har jag dock inte hunnit skruva dit än.. Kommer bild på den åsså. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juni , 2008 En bild till med platta uppfäld och staget som håller den nere. Lätta att komma ombord med aktern mot bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juni , 2008 När man seglar så kommer staget at gå i vågorna så då fäller man den uppåt istället. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain 0 Postad 29 Juni , 2008 Hej Kalman Jag har båtnummer 6149 och inte 149 som jag trodde. Nummret sitter i seglet. Därför trorjag att det är båtnummret. Här kommer en bild på min båt. Jag ligger sedan i onsdags på Öckerö vid västkusten. Hälsninga captain Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser