Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
LasseSolna

Alfa 24 kvar i sjön på vintern?

Rekommendera Poster

Jag har ingen vinterplats och undrar om någon har erfarenhet av att låta Alfan eller annan motorbåt ligga kvar i sjön under vinterhalvåret?
Plastbåtar tar ju åt sig vatten i sjön men det gör ju inte aluminium.
Tacksam för synpunkter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste skydda alla skrovgenomföringar från att frysa sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du det minsta rädd om din båt så tycker jag att du ska se till och skaffa en upplägningsplats. Visst det kanske går att ha den liggande i över vintern, speciellt en sån vinter vi haft i år dvs en icke vinter men man måste vara beredd på att en båt som lämnas i isen kan upfattas som övergiven och utsättas för allsorts jävelstyg. Alltifrån rena vandaliseringar till att uteliggare bosätter sig i båten, inget vidare tilltalade endera. Men det är ju klart om båten ligger skyddat och på ganska grunt vatten går det att lämna den i isen jag såg faktikt en infrusen alfa vid gästbryggan i norrtälje för ett antal årsedan men on den klarade sig förtäljer inte historien. men jag tycker att det varje båt ägares ansvar och skyldighet att ta hand om sin båt annars kan man lika gärna skänka bort den till nån som kan och vill. Men detta är bara min åsikt. //Jocke    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...