Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
Gäst Anders

Laddarkabel till Yamaha 8 CM

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Har precis köpt en Yamaha 8 CM utombordare som tydligen har laddarkabel så man kan ladda upp båtbatteriet. Tycker det låter jättesmart eftersom jag inte har någon laddning till båtbatteriet men hur kopplar man? Kopplar man direkt till batteriet eller måste man ha någon typ av laddningregulator på samma sätt som man har mellan Solcellspanel och batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Genratorn ger säkert inte mer än ca 10 A. med så klen generator klarar man sig utan regulator om man inte kör väldigt mycket och inte förbrukar ström. Du kan göra en laddarkabel själv. Saknas likriktare kan du läsa mer om hur man kan bära sig åt i denna tråd: http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/5f5a235276d16811c1256a3300797f48/FD2A5FE1D1307ED3C1256E6A0072FB24?OpenDocument

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Har mätt upp utspänningen från motorn och det visade sig att den gav 6-7 Volt växelspänning. Räcker det bara med att sätta en likriktarbyrgga då? Det blir ju några volt till när man omvandlar växelspänning till likspäning men räcker det eller måste jag sätta in en transformator också? För övrigt.. En likriktarbrygga är billigt för att få likspänning men kan man inte förstöra bateriet genom överladdning eller generatorn pga kortslutning eller något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Ja det blir några volt till så här ser formeln ut: U DC = (U AC x 1.41) - 1.2 Där: U DC är likspänningen U AC växelspänningen 1.41, gegentligen roten ur 2 - 1.2 är spänningsfallet i diodbryggan I det fall blir detta ca 8.7 V. Generatorn bör lämna 10- 11 V AC. Det vore förvånande om inte generatorn lämnar denna spänning. Mät igen, du skall mäta spänningen mellan två ledningar inte mellan ledning och jord. Om man skall koppla in en transformator så blir denna ganska stor. Det brukar inte finnas laddningsregulatorer till så små motorer. Om du inte kör mycket så behövs det inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jag mätte mellan de två sladdarna som är anslutna till laddningsutgången.. Läste någonstans att det finns utombordare som ger 6 volt belysningsspänning. Om det nu är en sådan finns det ingen möjlighet att ladda upp batteriet med den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Jo, du kan få laddning, men då måste du nog tyvärr köpa den specialkabel som säljes. Denna innehåller i.s.f en spänningsomvandlare och är antagligen ganska dyr. Alternativet är som du själv påpekat en transformator. En sådan blir nog tyvärr ganska stor/dyr varför den speciella laddningskablen verkar vara det enda rimliga alternativet. Det vore trist om tillverkaren av din motor på detta sätt försvårat/fördyrat möjligheten att få ut 12 V för laddning. 6 V finns ju bara i gamla bilar och moppar. Vad kostar kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Ingen aning om vad kabeln kostar. Vad du nu syftar på för kabel., Jag fick med en kabel med motorn och den har inga komponenter på sig., Bara själv kontakten som passar motorn och ett par meter sladd. Motorn är från 1991 om det hjälper något.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Hej! Har precis kört en 8CEM hemma i tunnan, följde med båten vi köpte i höstas,den har el start. Jag kopplade ifrån batteriet och kollade om det fanns någon laddning -17volt på hög tomgång!måste kolla en gång till om detta stämmer kan det vara möjligt... Det står ingenting om laddn i instruktionsboken... Nån som vet något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Anders, Jag uppfattde det så att det fanns en speciell kabel som tillbehör till din motor. Om inte så kan det vara så att din motor redan har likriktare. Likspänningen är pulsad så även ett instrument inställt för växelspänning ger utslag. Ställ in instrumentet på DC och mä. Skifta mätsladdarna och kolla en instrumentet indikerar att polariteten ändrats. Isf har du en likriktare. Mätvärdet (volt) utan batteri inkopplat är oftast inte tillförlitligt på ettt billigt instrument, koppla därför in en 12 V lampa och kolla om den lyser normalt. Om så är fallet, koppla in ett batteri och kolla att batterispännigen ökar då du startat motorn. Om så är fallet laddar en. Om det inte redan finns, så koppla in en säkring i serie med plusledningen på laddningen. OBS Koppla inte in ett batteri om du inte är säker på att det finns en likriktare. Annars går sannolikt generatorn sönder. Har du en säkring kommer denna att skudda generatorn. O u inte vet vad genarorn lämnar skulle jag gissa att en 10 A säkring blir lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FREDRIK

HITTADE ETT ELSCEMA I INST.BOKEN DEN HAR LIKRIKTARE, SÄKRING, LADDNSPOLE.PULSSPOLE,BELYSNSPOLE MEN JAG HITTAR INGA VÄRDEN...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Försöker skicka bild

post-0-1394234267,2868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Bilden var minst sagt suddig, men det ser ut att finnas en likriktare nedtill längst till vänstern, så det det bör bara vara att koppla in sig till ett batteri. Har de ritat rätt skär den ledning som pilen pekar mot . Finns det en likriktare händer inget om generatorn skulle lämna för låg spänning. Ingen laddning och inget går sönder. Vad är det för värden du funderar över ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Bilden var inte så bra.... hur mycket den laddar i watt tex.. ;-) ;-)

post-0-1394234267,7565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Om din motor är densamma som på schemat har du redan laddning. Ring någon som säljer dessa motorer och fråga, annars kolla säkringen från likrikaren P (Watt) = 12 Volt x strömmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Fina bilder!! :-) Har ingen elektronisk start. Och det verkar som att det både fanns laddningsspole och belysningsspole på ditt schema där. Då låter det som att jag bara har en belysningsspole och då är det nog inte så mycket jag kan göra. Vilken motor är kretsschemat till? Är det till en Yamaha 8 CM så skulle jag vara intresserad av en kopia. Du kan få pengar för kopieringsjobbet i så fall. Fast en scanner skulle vara smidigast. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Det är till 8C/8CEM Årsmodell 83..... Min motor följde med båten(segelbåt) båten hade stått på land i 5år att motorn användes väldigt sällan ser ut som ny under skalet! Har funderat på en ny fyrtaktare 9,9HK ,men det känns lite onödigt med tanke på det jag har- en 8hk motor som startade direkt efter 5år och hade väldigt tyst och vibrationsfri gång.Och laddar gör den hur mycketvet jag ej, kanske 60-80watt.. kan scanna bilden och maila om du vill ha ..skall bara fixa en ny scanner. Skall jag köra min 2-taktare vad tycker ni? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Inte riktigt sama modell och årsmodell då mne mycket är nog sig likt. Kanske att jag bara har belysningsspole men inte laddningsspole som din har. Startar motorn lätt och du vill spendera pengarna på anat så är svaret rätt enkelt. Men har du massa pengar över och vill värna lite extra om miljön och få ner motorbullret så e tipset att köpa ny., Vad har du för båt? Du får härna scanna bilderna och skicka.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Aphrodite 25. Vill du att jag mailar? Min scanner ur ur funktion för tillfället skall fixa en ny... inom kort :-) Jag satsar på den här motorn i år,vad är lämpligt att byta på motorn när den stått så länge? förutom impeller,stift,vxlolja, tyckte kylarvattenstrålen från motorn såg mesig ut ingen stråle det var mer som en nästan avstängd kran.....ny pump kanske? MVH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Den service du själv beskrivit borde räcka bra. Impellern är detsamma som vattenpumpen. Strålen brukar bäcka igen. Oftas räcker det att rensa utgångshålet med ett uträtat gem ell. dyrlikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Du får gärna maila när du fixat ny scanner eller hur du nu löser det. Annars om du har en digitalkamera så räcker det nog bara med ett foto. Den servicen du beskrev borde räcka. Själv gjorde jag ingenting med min förra motor. Å andra sidan har jag inte fått igång den i vår. Vet inte vad det kan vara. Hmm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

bättre sent än aldrig......

post-0-1394234293,3682_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Har du kollat så att likriktaren är hel? Det är en diodbrygga du ska mäta på då. Då har du fyra dioder, från var o en av växelströmsingångarna så sitter det 2st. Totalt 4st dioder. Anoderna mot plus så är dessa två från var o en av växelströmingångarna och katoderna mot minus på de andra 2..... Eller så rycker du ur kablarna ifrån spolen till diodbryggan o mäter växelspänningen direkt från spolen utan något annat inkopplat. Den ska då vara vara obelastad minst 10v gissningsvis ända uppemot 15-17v. Vilket ger en bra bit över 20v obelastat efter en fungerande likriktare. Detta är inget att oroa sig för då spänningen sjunker rejält så fort man plockar ut lite ström. Ev så kan jag ha både spole, likriktare till din motor som ska ge 12v ifall något är paj o du absolut vill ha laddström. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Elschemat är precis som på vilken utombordare som helst. Totalt tre spolar under svänghjulet. En högspänningsspole för att ladda CDI kondensatorn. En trigger spole för att styra tändningens läge. Samt en strömspole för att ladda batteri. Sedan har den på schemat elstart med tändningslås o startspärr i serie. Det delar som är intressanta i ditt sammanhang är spole nr4, diodbrygga nr12 (? antar då detta nummerfinns utanför bild), säkring nr11. I botten på batteriets ingående kabel på startmotorn så finns likriktarens plusanslutning. Om jag vore dig så skulle jag nog börja med att mäta brygga (likriktaren) o spolen. Är dessa hela så skulle jag ta lös de ingående kablarna från spolen nr4 och mäta växelspänningen direkt från spolen. Gärna då man varvar lite på motorn. Denna skall obelastad då ge minst 12v växelspänning. Kanske lasta ner med en glödlampa om ca 10-20w o mäta spänningen då som i alla fall bör vara typ 10V växelspänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

12=likriktare, efter jag kopplat in motorn på batteriet så körde vi 3T, på slutet betedde sig multi instrumentet väldigt konstigt åt knop,djup visade tokiga värden, kan den ha fått en volt smäll av motorn?.......

post-0-1394234293,7894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Multimetrar har oftast en mätförstärkare av något slag. Denna behöver ström ifrån en extern källa. Dvs batterier i mutlimetern. Om dessa är slut så kan det bete sig knepigt åt. Annars så får man försöka lite annat elfel. Som vanligt så kollar man alltid först säkringen. Sedan alla kontakter o kopplingar så att de är fräscha o inte ärgade så att man har halvtaskig kontakt. Ta inte illa upp då det inte är något illa menat, men du har inte så stor kunskap om el? Inte f-n gör den som ritat ditt schema saken bättre genom att lägga upp det så in i h-e rörigt och samtidigt använt sig av egenhändigt påhittade symboler. Jag ritade om det till ett elschema åt dig o separerade de tre olika kretsarna som arbetar helt oberoende av varandra. Skulle precis skanna in det men vad hände? Scannern pajade så det till o med blinkade i lamporna.... :mad: Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det var batterieliminatorn som hade gått up i rök. (f-n vad jag älskar switchade nätaggregat) Nu går scannern på en gammal hederlig mascot...... I laddningen så har du tre komponenter som kan figurera förutom alla kabelskor vilka jag inte har ritat ut. Det är laddningsspolen, bryggan(likriktaren), säkringen. Vet du hur du mäter upp en diod för att se om den är OK. Då är det bara att koppla lös bryggan o mäta var o en av dioderna, som nu är utritade i schemat. Mikael

post-0-1394234293,8448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Det är yamaha orginalshema.......... Jag för mäta upp diodbryggan. Tack för elritningen MVH Fredrik :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Att du får 17V obelastat är inte ett dugg konstigt. Prova att lasta ner med kanske 10-20W (12v glödlampa) så ska du se att spänningen vid tomgång sjunker rejält. Jodå jag vet att det är Yamaha's original kopplingsshema. Vet dock inte vad jag ska säga om dessa när de ser ut på detta sätt. Är det för att vanligt folk inte ska förstå sig på skiten o lämna in motorn? Dom har ju i alla fall ritat ut alla kabelskor och vart kopplingarna sitter som ex ifrån likriktaren som sitter på startreläets ingående kabel från batteriet. Men jag har pysslat med el o elektronik sedan jag var en riktigt liten kotte o är utb el telereparatör o jobbat tidigare med militär elektronik. När det gäller att få en klar överblick hur elen egentligen ser ut så blir jag i ärlighetens namn snurrig av att försöka läsa ett sådant schema. Ett elschema på det sätt som jag ritade om det till o separerade kretsarna i dess olika syften som tändning, laddning o elstarten så är det inte knepigt att läsa längre utan framstår inte mera avancerat än elschemat än för en ficklampa..... Sedan kan jag inte tala för hur andra finner att läsa det. Jag vill gärna inbilla mig att det blir enklare även för de som inte är så insatta i el. Men jag kanske har fel i detta? Det är ju ifos en 5min kladd o det kan ju snyggas till mera ändå. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...