Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
Cue82

Växelproblem

Rekommendera Poster

Tja,

Provar att skapa en ny tråd om problemet.

Nu är de så att jag har fått ett problem med min yamaha 55, nybörjare som jag är glömer jag att sätta växel i nolläge och startar motorn, men tur/otur nog så glömer jag även sätta dit dödmansgreppet.

Resultatet blir att jag under 2-3 min sitter förgäves med chocken och försöker starta den men tillsist kommer jag på felet och den startar direkt!

sedan till problemet: jag får upp farten och planar och kör i ca 10 - 15 min sen helt plötsligt så tappar jag fart och motorn varvar upp sig som bara den!! men jag kommer ingenstans! - jämför med en cyckel vars kedja hoppat ur.

jag tror att nåt pajade hos växlarna för jag kan köra den i 7 knop men högre varv blir de inte för då varvar den bara!

vad kan ha hänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

läs vidare i tråden du skrev tidigare i där har de redan svarat med tänkbar orsak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har inte letat upp din förra tråd, men med största sannolikhet så har vulkningen i propellernavet släppt. Köp en ny propeller så kommer det att fungera igen. Åk inte mer med båten innan du fixat det, risken är stor att du blir helt stående med en propeller som inte driver alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...