Seawing 10 Postad 26 Augusti , 2007 Vi hade en diskution ute på klippan i helgen och jag måste fråga några saker när det gäller segling & propeller. Jag påstod att en snurrande propeller ger mer motstånd än en stillastående fast 3 bladig sådan. Har jag rätt? Jag påstod även att en snurrande propeller kan förstöra ett mekanisk bakslag. Har jag rätt? Vad jag kan minnas så läste jag om dessa saker för 15-20 år sedan men har inga fakta att förevisa min kombatant. Tack på förhand Seawing/Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 26 Augusti , 2007 Svar fråga 1: nej Fråga 2: Ja, om det inte kommer nån smörjning till lagren så skär dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 27 Augusti , 2007 Angående motstånd: Svaret är inte så enkelt som man ibland påstår. Läs mina erfarenheter här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/motor/prop.htm Slutsatsen man kan dra är, om propellern snurrar väldigt lätt, exempelvis monterad på ett segeldrev skall den förmodligen snurra. Men om den snurrar trögt (axel med stor diameter och trög packbox) skall den låsas. På min båt, som framgår av rapporten till SXK var det solklart - axeln skall vara låst! Angående risken för skadade backslag beror detta på VILKET backslag. Kolla med tillverkaren! Vissa tål rotation i det oändliga, vissa i begränsad tid och vissa inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jammen 0 Postad 27 Augusti , 2007 Skilnaden mellan roterande och stillastående propeller är att när propeller snurrar täker den en mycket större yta som bromsar. Och det går åt mycket energi för propellerbladen att röra sig igenom vattnet. (Hastigheten är väldigt stor längst ut på bladspetsen.) Dessa två egenskaper tillsammans gör att bromsverkan blir större när propellern roterar. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser