Gå till innehåll
tisdag 13 januari 2026
Andyh

VP D6-310. Läcker vatten- problem!!!!

Rekommendera Poster

Hej

Har fått lite problem så här ngr dgr före semester. Var nere i motorrummet o gjorde rent och tog bort lite slagvatten innan avresa med grabbkompisar till Träskö-Storö. Slagvatten har det inte funnits så mkt av tidigare, började komma mer o mer efter sjösättning. Efter ca. 3 timmars körning upptäckte jag att båten hade tagit in ca. 20 liter vatten i maskinrumet.

Motorn läcker nu ifrån 2-3 ställen. Ifrån värmeväxlaren, samt ifrån oljekylaren- 2 ställen. Det är sjövatten som kommer in. Vad kan ha hänt?

Motorn har gått ca 480 timmar o är servad ordentligt. Den har gått 3 säsonger. Den är installerad första gången 2004-10. I min båt som jag köpte förra året, har den gått 2 säsonger. Min fråga är: Är det normalt för en så pass ny o dyr motor att detta händer? För några veckor sedan packade generatorn ihop också, så man börjar undra lite.

Jag har båtkompisar som har kört sina AD 41:or betydligt fler år utan strul. Att tilläggas kan att motorn är lite angripen av rost. Motorfästena är jätterostiga. Auktoriserad VP som servade motorn kommenterade detta. Vad tror ni? Är detta normalt? Tacksam för svar!!!

MVH//Andyh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske något frusit sönder över vintern? Eller om det är nån frostplugg som släppt. Tömde du oljekylaren o väremväxlaren på vatten i höstas?

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja, det gjordes,båten servades o konserverades av volvopenta auktoriserad i höstas. Jag var med, och vad jag kunde se så tömdes alla system.

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tömde bara systemet?

Det är att rekommender att köra igenom hela sjövattensidan med glykolblandat vatten. Detta har tidigare stått i VP användarmanualer.

Brukar du ha båten ansluten till landström ofta och länge?

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 07 augusti 2007 | 22:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nej, oftast naturhamnar. Landström varannan, var tredje vecka. Vad tror du det kan vara??

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att det borde vara det, men eftersom du sa att det hade blivit rost så var en tanke att du fått problem med jorden från landströmmen. Detta brukar annars angripa drevet, men konstiga saker har hänt förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...