Gå till innehåll
lördag 16 augusti 2025
M_Stenborg

Lutar vid fullgas?

Rekommendera Poster

Jag har precis blivit ägare till en lillskär cabin i mahogny med 65hp mercury, och allt är frid och fröjd förutom att det inte går att köra full gas. Detta på grund av att hela båten känns som att den ska välta om man kör för fort, den liksom viker sig åt vänster. Jag misstänkte först att det var nån av trimplanen som hade kärvat, men så var inte fallet.

Vad kan det mer vara för fel? 

Är båten inte byggd för att plana?

För mycket vatten i båten? (ca 6-7cm under durken) 

Tacksam för svar

Mvh Marcus  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Hej,

Jag tror det är propellern som vrider din båt, pga skovelhjulseffekten. Har du tittat om du kan se några skador på propellern? (Behöver inte vara mycket skadat) Kanske är motorn för stark för båten? Annars går det ju alltid att laborera lite med stigning, kontra diameter på propellern och få andra egenskapar.

Att det ligger fullt med vatten i kölsvinet är ju naturligtivs inte bra och lär väl också påverka stabiliteten. Fast det problemet är ju än enklare att lösa. Bara att starta länspumpen eller ta fram öskaret:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vad har Du för typ av trimplan? Jag hade samma problem på min båt i våras och det visade sig att jag hade ett minmalt hål på en av kuddarna till dom gamla Accu trimplanen oh vid fart så trycktes det in vatten och trimplanet började fungera utan att jag ville det och jag fick kraftig slagsida till babord vid en viss hastighet, och ju fortare jag körde ju värre blev det!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öhh.. ja vet inte hur de olika typerna ser ut, men det är sånt med nån typ av gummikudde som expanderar när trimplanen ska ner?

Jag ska prova att flytta bak länspumpen, den sitter för närvarande rätt långt fram. saken är den att när man gasar på så åker ju vattnet bak, vilket ja tycker borde kunna göra båten instabil. 

Provade att tilta motorn ett hack igår, det gjorde att båten gick betydligt bättre i vattnet, så ska prova ett hack till imorgon. 

Mvh Marcus  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja men då har Du Accu trimplan och då är garanterat felet där, en av dom är läck och den tar in vattentryck under fart antingen direkt eller i slangen till trimplanet som har ett hål någonstans. De blåser upp sig av vattentrycket. Att slagvatten far fram och tillbaka påverkar visserligen balansen i båten lite grann men får den inte att luta som Du beskriver!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men hur felsöker man det? kan man trycktesta dem på något sätt? förutsätter att det inte går att göra när båten är sjösatt?

Om ja skulle ge mig på att fixa det provisoriskt genom att låsa trimplanen i stängt läge, hur ska man ta sig till då?

Mvh Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det blir nog svårt att reparera speciellt om båten ligger i sjön, sen undrar jag om det finns reservdelar? Jag tog upp båten och tog loss den undre lösa plåten på trimplanet samt kudden och slangar, har inte för avsikt att sätt dit skräpet utan jag monterar nytt till nästa år!

Tror nog det är det bäst för Dig att göra så!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...