haga 0 Postad 1 Juli , 2007 Jag har en yamaha 40 hk (3cyl och 2T) från -93 som jag har problem med. Motorn går inte rent, dvs när jag startar den är det (oftast) som alla cylindrar inte fungerar, den går då ialla fall inte att varva till max. Sedan när jag kör iväg drar inte motorn på en gång. När jag däremot kommer upp i max går den i regel hur bra som helst. Men släpper jag på gasen blir det samma visa igen, Jag har provat med en annan bensintank och bytt tändstiften. Nu är jag inne på att det är i förgasaren som problemet ligger. Så, till min fråga och fundering: Jag funderar på att lämna in den på verkstad (har själv varken utrustning eller kunskap att göra det) sedan undrar jag om förgasarrengörnig är något som kan rekommenderas att prova innan jag lämnar in den. Eller finns det något annat (bra) alternativ på mitt problem? Mvh / Haga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juli , 2007 Kanske behöver förgasarna göras rent. Finns CRC förgasarrengöring du kan prova med http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=CARBURETTOR CLEANER&business=AUTOMOTIVE Hur du använder CRC förgasarrengöring står här (PDF fil): http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 CARBCLEAN.PDF Kan även vara luftskruven som står fel på resp förgasare. Kan vara lite för snålt ställd kanske. Vet ej hur många varv du skulle behöva skruva ut nålen, nr 18 i bilden, men för att få lika inställning på alla förgasare: 1. Kolla först hur många varv det går att skruva in skruven innan det tar stopp (på alla förgasarna). Skruva försiktigt sista biten så du inte gör nålen trubbig. Anteckna för varje förgasare hur många varv du kan skruva in nålen innan det tar stopp (så du kan återställa om dina experiment nedan går åt pipsvängen). Sprängskisser på Yamaha utombordare hittar du här: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx 2. Med alla nålarna inskruvade, så du har en utgångspunkt: skruva ut 1 1/2 varv på alla nålarna. Provstarta och provkör. Om motorn tvekar så skruva ut 1/8 dels varv i taget på varje förgasare och prova dig på detta sätt stegvis fram till en inställning som gör att motorn svarar normalt vid gaspådrag. Du gör allt på egen risk. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 juli 2007 | 00:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juli , 2007 Bilden på förgasaren, nr 18 är luftskruven. Nr 19 är en liten fjäder som skruven går igenom som gör att den går lite trögt och inte gängar sig ur sitt läge. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 juli 2007 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
haga 0 Postad 3 Juli , 2007 Jag använde förgasarrengörning och det blev stor skillnad direkt. Det som fortarande är problem är när jag accelererar från noll till max, det tar då ca 0,5-1 sekund innan motorn drar. När jag väl kör max och går ner i hastighet (halvgas) är det inga problem att öka farten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Juli , 2007 Ställ in luftskruven om du vill, skulle tro det blir bättre då när du drar på. /Bo Senast ändrad av bossee | 03 juli 2007 | 21:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser