Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
mikeryd

Ännu ett startproblem VP 4,3GL

Rekommendera Poster

Hej,

Hade laddat ur batterierna. Laddade upp dem på nytt under en eftermiddag. Vid ett test efter ca 3 timmar startade motorn utan problem, men på kvällen när jag skulle sluta ladda och packa ihop grejorna ville jag för säkerhets skull testa och starta motorn. Då helt plötsligt startar den inte.

Den drar runt men väääldigt långsamt ett par varv innan ett det hörs liksom en smäll eller som om något slår inne i motorn och sedan slutar den dra runt. Den går lika långsamt oavsett om jag har laddström på eller inte.

Hoppas någon kan hjälpa en novis.

Mvh

Mikeryd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt batteri.... att ladde en tomt batteri krävs en laddare som kan blåsa in ca 15A/14.2V fr början... smålladdarna som klarar upp till 5A är endast till för batteriunderhåll eller om du ska ladda batteri över en hel natt-dag, ca 24h.... den lilla laddaren du kan inte ha som en starthjälp då en startmotor kan suga i sig över 200A i startögönblicket.... Observera att om en blybatteri töms helt, oftast tar den skada och blir alldrig lika bra igen då den förbrukar ström internt... MVH och lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tillägg till mina kommentarer och till det första svaret (tack för det). Jag startade motorn efter ca 2-3timmar laddning. Då tycker jag att den borde startat efter ytterligare ca 3 timmars laddning. Det kan ju inte bli sämmre eller hur? Den laddare jag använder är den som sitter i båten för landström.

Mvh

Mikeryd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen...

Om du är säker på att startmotor har tillräckligt med strömförsörjning villket du kan enklast kolla med att du lånar din bilbatteri och provar med den....annars kan man börja misstänka motorhaveri :(, varför går den så tungt???.., kan bara ge dig ngra saker som brukar vara på bilar, tex kammrem har kuggat och ngn eller ngra ventiler tar i kolvar=motorrenovering, generator har skurit och den kan du kolla med att plocka bort remmen och provstarta, vattenpumpen har skurit osv..., menar att ngn av komponenter som drivs av motor kan vara den som gör att den går tungt.... men jag skulle i första hand ta en bilbatteri som man vet att den fungerar, sen skulle jag dra motor runt för hand och kolla att den går och vrida, kolla även startmotor, den kan vara kass, men som sagt innan du ska ge dig in på ngt annat kolla att startmotor har tillräckligt med A V, den mäter du enklast direkt på startmotorn.... MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du hade rätt om batterierna. Nu går den visserligen, i morse testade jag på nytt och då startade den utan problem, sedan har jag kört en sväng för att ladda batterierna ytterligare.

Men med tanke på att de är 6 eller 7 år gamla kan det vara värt att investera i ett par nya batterier.

Tack för hjälpen.

Mikeryd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...