Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Frippe_100

Motorproblem Suzuki

Rekommendera Poster

La i min båt igår, startade jättefint och gick bra i ca 3 min, sen började den blöddra och gå dåligt. Sen fortsatte det så varje gång jag startade och tex varvade så blöddrade den och dog, men den visade inga varningsindikationer eller ngt och den är servad på marina i vinter.

 

Soppan har iofs stått ute och det var lite kvar, kanske var dålig. Kan man köra med lite karboratorsprit? Eller någon som har en idé?

 

Tacksam för hjälp!

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

Viktigt att tänka på när soppan har stått ute så länge är att slänga i något som heter Dry Fuel. Den tar bort all kondens i tanken som har samlat sig under vinterhalvåret. Rekommenderar dig att till nästa gång du ska ställa av båten är att hälla i Fuel Stabilizer. Den behåller det bränslet som är kvar i tanken färskt hela tiden.

 

gå in o kolla på denna sidan. wynnsbutiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen idé att du försöker lura på någon dina meningslösa tillsatser. Här är det bara förnuftiga båtmänniskor som förstår bättre än så.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer ibland att när man lägger ut sådan här information om vissa produkter. Så ska alltid någon svara med att det är hokus pokus, eller att det är meningslösa produkter som inte fungerar osv.

 

Sådana påhopp kommer oftast från okunniga personer som inte vet vad dom talar om.

 

En vacker dag sitter dom själva med ett problem med sin motor och lämnar in den till en verkstad med dyra reparationskostnader till följd, för att de inte har varit medvetna eller totalt okunniga om att man kan förebygga vissa saker med sin motor för att undvika problem i framtiden och dyra reparationskostnader.

 

Ta tex fenomenet med dieselbakterier. Det är ett sedan tidigare välkänt problem inom sjöfarten. Dagens Dieselbränsle med tillsats av förnybar RME är biologiskt nedbrytbart och därmed också lättare tillgängligt för mikroorganismer=dieselbakterier.

Dieselbakterier är ett snabbväxande problem och uppstår eftersom oljeprodukter, likt andra organiska material, vill brytas ned av mikroorganismer som är naturligt förekommande i mark. De kommer in i bränslet via luften under förvaring och hantering. De använder kolet i bränslet som föda för tillväxt och börjar växa om de kommer i kontakt med kondensvattnet i botten av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet. Mikroorganismer i detta sammanhang omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier.

 

När det optimala förhållandet för bakterier uppstår i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt slemmigt lager. (Kolla din tank)

 

Detta kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp.

Ett antal haverier, där slemmet på grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen bränsletillförseln, med påföljande motorstopp, har inträffat.

 

Ett vanligt tecken på att dieseln är infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren. Även ytorna i tankar och resten av bränslesystemet angrips och utsätts för en etsning, vilket kan förorsaka betydande skador på spridare och pumpar.

Det är därför det är viktigt att undvika kondensvatten i bränsletanken.

 (källa:Anders Karlsson, Svensk Åkeritidning)

 

Genom att tillsätta Wynns Fuel Biocide vid varje tankning, får man en förebyggande behandling som dödar eventuella mikroorganismer och förhindrar en ny tillväxt.

Sedan är det viktigt som jag skrev tidigare att använda Dry Fuel och Fuel Stabilizern för att skydda och underhålla sin motor/bränsletank.

 

Sen kan så kallade specialister sitta där med skägget i brevlådan när de får problem med sin bränsletank/motor för att de inte hade vett att förebygga så mycket som möjligt innan de fick problem.

 

Till sist vill jag bara tillägga att det här är kanske inte Frippe_100 problem han har i sin Suzuki motor. Jag ville bara kommentera tidigare inlägg.

 

Senast ändrad av Camaro2009 | 10 maj 2007 | 17:17

 

Senast ändrad av Camaro2009 | 16 maj 2007 | 08:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att trådskaparen hade en bensindriven Suzuki(?).

 

Men om de nu är mikroorganismer i hans diesel så är det tankrengöring och filterbyte som gäller, inte hokus-pokus.

 

Vill man köpa lacknafta eller etanol/isopropanol finns det betydligt billigare alternativ än dina produkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...