Nybyggarn 0 Postad 3 Maj , 2007 Hej på Er! Idag kom en ankarupptagare/fällare med posten som jag köpt på Tradera. Jag kunde inte låta bli att bjuda. Men nu till frågan: Hur fanken fungerar en sån manik? Nån bruksanvisningen földe inte med. Ser fram emot en snabb och erfoderlig svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gevaliaursus 0 Postad 5 Maj , 2007 Har just köpt en snipa med ankarfällare, en mycket bra manick. Du placerar den på utsidan skrovet på lämplig plats där ankaret kan falla fritt och kättingen och eventuellt ankarolinan kan förvaras i närheten. Sedan drar du den medföljande kabeln till panelen där du sätter en knapp - och förstås ser till att du tar fram ström till den. När du sedan trycker på knappen löser spärren ut och ankaret faller, du går med lugna steg till linan och lägger fast när du så önskar.Vid avgång är det bara att hiva upp ankaret som vanligt och se till att spärren låser ankaret och du är klar för nästa ankarfällning. Ett litet tips är att sätta en bygel över knappen, så att du eller någon annan inte trycker på den av misstag. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 5 Maj , 2007 Tack Björn, men min ankarupptagare verkar vara helt annorlunda din. Se på bilden. Jag får väl ta med den till båten och experimentera! //Phil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Maj , 2007 Oavsett utförande så är tanken att ankaret hänger klart att bara släppa ner den. Du har kanske en mekanisk spärr på din?Men ärligt sagt, nu har du köpt den, men vad 17 skall du ha den till?Det är inget som helst problem att dra upp ankaret ur hinken/baljan under däcket och släppa ned den sakta och försiktigt samtidigt som man kontrollerar linan och lägger fast precis lagom när fören är en ½ m från kanten/stranden. Förtöjer i land och går ombord igen och tajtar upp ankarlinan.När man avseglar tar man upp och tajtar så linan hänger lodrät spänd och startar motorn och gasar försiktigt tills ankaret släpper. Då behöver man inte motsaten, en ankarupptagare heller. Jag brukar låta ankaret hänga kvar en stund, hissar upp den alldeles under kölen så vattnet tvättar rent det innan jag hivar ombord det. Till det skulle jag vilja ha någon smart mackapär för det kan fresta på ryggen. Har man en ankarfällare så behöver man inte ta ankaret ombord så klart då slipper man.Men jag vill inte ha en massa mojänger på akterspegeln så det blir till att kröka ryg då. En ankarehivaombordare tack.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 Maj , 2007 Helt off topic men. Det finns dränkbara elektromagneter som är dränkbara med hållkraft på 1000kg. 2st sådana under järnkölen så kan man förtöja med fjärrkontroll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 10 Maj , 2007 Jag är nog en inbiten prylbög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Maj , 2007 NybyggarnDet kan du få va, det är lagligt.Så lycka till. Men berätta hur det gickl sedan när du monterat klart.Jimsan Hur göra med blyplätt på 16 kg, harru magneter för såna åsså? ;-)Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 13 Maj , 2007 Om jag visste hur man monterar den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2007 Oj då, tillbaka till ruta ett.Den där trekantiga grejen som den står på med spetsen mot bryggan, är den ledad?, rörlig? Spaken med röda gummihandtaget, var skall den sitta? Antar att det är den som man rör när man skall utlösa ankaret resp/el fästa den i sitt fasta läge? Det där vita ser ut som en burk till höger,hur sitter det fast?Den smala stången i mitten, rör den sig ihop med den stora trekantiga skivan? Kan det svarta hålet vara plats för en tapp som i sin tur är fästad på båten så att hela apparaten vrider sig kring den i upp/ned riktning? Den lilla rörstosen antar jag är för att leda ankarlinan genom den. Kolla. Tja... vatt du klokare? Jag blev i vart fall nyfiknare.Hör av dig igenKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser