Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
Seawing

Råd om Garmin plotter

Rekommendera Poster

Jag hade bestämt mig för en Garmin 292 men ser nu på Blocket att Garmin 420 ligger i samma prisklass.

Kan någon enkelt förklara för mig fördelen/skillnaden med 420 mot 292.

Varför skall man ha besluts ångest jämt. kan snart inte bestämma mig för Aftonbladet eller Expressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var ute på mässan och kollade och jämförde.

Tycker 420 hade en dålig skärm. Där var 292:an bättre. Tror också 292:ans skärm var större.

420 tar de nya korten vilket gör att man kan få flygbilder på vissa hamnar (tveksamt värde att de är dyrare) och har funktionen hitta vägen (värde?) vilket inte de gamla har.

För mig blir det en 292:a eller möjligen en större plotter.

Annars hade 525 en fin skärm, men där drar det ju iväg med priset.

Senast ändrad av ChristerN | 26 april 2007 | 07:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De nya Garmin kan ta den nya sjökorten som heter G2 Vision. Det finns potential i den tekniken, men just nu kanske skillnaden inte framstår så oerhört fördelaktigt. G2 vision kan visa landområden med betydligt bättre grafik och symbolik. Dessutom är 3D presentationerna över och under ytan strået vassare. Dessutom går det att överlagra ekolodsinformation i 3D bilden under ytan.
Emellertid löser inte 420 och dess större bröder några nya problem. Den nygamla standarden Bluechart G2 har också hamnkort med bilder och kontaktinformation, möjlighet att presentera kartan i perspektiv m.m.
Den mest påtagliga Funktionella skillnaden som kan komma visa sig nyttig är att den kan planera en rutt automatiskt mellan två koordinater, givet att du anger din båts storlek och djupgående m.m. Jag skulle dock vara mycket restriktiv med den funktionen då inga garantier att man inte går på grund finns. Den feta restriktion, som alla digitala kartor har, är att de inte är bättre än de data man byggt det på, och de kan i värsta fall vara 30 år gamla sjökort. 
Av den aledningen föredrar jag den nygamla Garmin 292 som inte försöker lura en med lullull som man inte vet om man kan lita på.

mvh

//Erik N 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde plotter för två månader sedan och efter att ha läst en massa tester i båttidningar och surfat runt på nätet stod valet mellan Garmin 525 och den gamla modellen 172C.

Jag förstår inte poängen med att välja någon av mellan-modellerna, t ex 292. Skärmen på den har bara 240x320 punkters upplösning, medan 172C har 320x320. Båda har lika många färger. Knapparna sitter lika. Varför då betala ungefär 1500 kronor (inkl sjökort) mer för 292, vad får man extra?

Däremot håller jag med om att 525 har en imponerande skärm, fast den upplösningen 640x480 punkter skulle hålla för en 7 tums skärm, tycker att man borde få en större skärm för de pengar 525 drar.

Mitt val blev 172C av tre skäl:

1. Fick höra att det var en del strul med den nya mjukvaran, att det troligen behövs att man lämnar in för uppdateringar några gånger för att slippa buggar. Såg med egna ögon att vissa prickar (i sundet vid Kymmendö och infarten till Utö) saknas på både 420 och 525.

2. Prisskillnaden, förstås. Håller med om att det är löjligt mycket dyrare för en enda tum. Gissar att det kommer en 7-tummare nästa år, som ersätter 525 (och det är stor skillnad, nästan dubbelt så stor yta).

3. Knapparna tycker jag sitter bättre och mer logiskt för handen på gamla 172 och många mellanmodeller från Garmin. Skulle gärna ha ytterligare några knappar, som på de större modellerna, så att man slipper så många knapptryckningar.

(plockar från diskussionen i tråden Garmin GPSmap 420 eller 525?

Länk till den tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161746 )

Efter att ha testat i verkligheten, när solen lyser på skärmen och båten studsar i vågorna, så inser jag poängen med en större och ljusstarkare skärm. Men för att verkligen få skillnad hos Garmin behöver man lägga 3-4 gånger mer pengar och köpa en 4008 med 8 tums skärm.

Fast upplevelsen av plottern styrs främst av hur långt från ögat den sitter --- montera en 420 lite närmare, så är den lika bra som en 520. Jag har löst problemet att se detaljerna på skärmen genom att montera plottern nära ögonen när jag kör, på ett mellanfäste i vitmålad metall och teak ovanpå instrumentbrädan, så att min 172 sitter direkt ovanför ratten. Fungerar bra.

Senast ändrad av Jonas478 | 08 juni 2007 | 16:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...