keihin 0 Postad 1 April , 2007 Har just bytt motor på flytetyget, Uttern 5000 DC...från Johnson 60hk -88 till Suzuki 100hk -00 (2-takt). Ska nu ta mig an försäkringsbolaget, men vet sedan förr att den första fråga man får är vilken toppfart ekipaget har! Så finns det någon där ute som kan uppskatta det åt mig? Med 110kg/60hk därbak gjorde hon 32 knutar på GPSen i somras, absolut toppnotering (dvs. lätt lastad, medvind osv) så vad tror ni 150kg/100hk därbak kan generera? Kanske någon därute som åker med liknande motorstyrka? Tacksam för svar! /Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 April , 2007 Hej, Hos en del försäkringsbolag är över 35 knop väsentligt dyrare, hos andra vid 38 knop. Hoppas den inte går fortare än så fast jag tror nog du får upp den i ca 40 knop (med rätt propeller). Den är väl lite övermotoriserad nu antar jag och då vill inte en del bolag försäkra. Max motor enl Uttern broschyren för 5000 DC är ju 50 hk... Lycka till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 1 April , 2007 Detta är inget 1 aprilskämt :-) Tror att från och med idag höjs knopgränsen från 35 till 40 knop för ett känt båtförsäkringsbolag som kräver att man är medlem i en båtklubb. Båtklubbarnas försäkring i 40 år. Hoppas det underlättar dina möjligheter att försäkra och att du får billigare försäkrin. Hmmm ... att man inte får göra reklam för företag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 April , 2007 Ja, det stämde som du sa, jag provade premieberäkningen med min båt och provade 35 resp 40 knop och det blev samma premie. Fast premien blev ungefär som den jag har i annat bolag (det bolaget ger mer rabatt i år med det stöldskydd jag har). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 1 April , 2007 tack för tipsen! hur stor premieökning tror ni jag kan räkna med om jag anger 40 knop? betalade ca 1200 kr/år förr, med 30 knop som maxfart. tyvärr ligger isen ännu hyfsat tjock här uppe så provkörning är inte aktuellt ännu.. jo det står max 37kW på blåskylten, men om man ser till båten i övrigt så tror jag inte den är speciellt övermotoriserad med en 100-hästare, snarare att den motorn kommer att göra båten mer rättvisa! men det visar sig snart Senast ändrad av keihin | 01 april 2007 | 21:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser