tonci 0 Postad 13 Mars , 2007 Jag planerar att skicka min segelbåt till Medelhavet med lastbiltransport. Tycker ni att detta är en bra ide eller finns det killar som klarar att segla båten själva att få segla den ensamma i två veckor i Kroatiska övärlden som bonus och få alla avgifter under resa betalda fast högst 20 000 kr. Båten heter Vindö 40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tonci 0 Postad 13 Mars , 2007 Det var trevligt att läsa svaret Bilden ser riktigt tuff så jag förstår att en så lång seglats gör inga nybörjare .Jag undrar om jag får vara med eller skulle jag bara behöva vänta på er i Split. Där kan ni segla och ha roligt i 15 dar till om ni så önskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 15 Mars , 2007 På bild,Split harbour ! Men att segla dit tar minst,ca. 2 månader. Det närmaste sjövägen är ca. 3500nM.(Från Göteborg räknat, samma sträcka som till New York, sjövägen !!! ) Detta är den teoretiska kortaste vägen, men i praktiken blir det minst 4000nM !! Räknat på 5 knop i snitt, är seglingstiden 30-35 dygn, plus ytterligare ca 30 dygn i hamnar och väntan på lämpligt väder ! Så det är inte att segla dit bara på en handvändning ! För en sådan resa måste din Vindö 40 säkert utrustas litet extra från standard ! En bra autopilot, livflottem, radar önskvärd, gummijolle nästan nödvändig, EPIRB, och givetvis GPS och sjökort, eller Dator-sjökort ! Och 20000,00 Skr, räcker inte till för att ta båten på bilfrakt till Kroatsien !! Kostar säkert det dubbla !!! Senast ändrad av anemos | 17 mars 2007 | 18:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser