Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tulia

vilket tyg ska jag ha till dynorna i båten?

Rekommendera Poster

Jag ska klä om dynorna i sittbrunnen i båten, men vad är det för tyg man ska ha?

set är dom blå dynorna på bilden!

post-18663-1394234963,4997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

 

tyvär så vet jag inte vad du ska ha, men om du väntar lite längre en 1½timme så kommer dett nog nån som vet.dom flesta är nog på jobbet nu.

 

Ha det bra

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man bör tänka på att ha ett tyg som inte är gjort av bomull eller ull, dessa drar i regel till sig fukt. Mitt tips är att använda något rejält möbeltyg som är 100% syntetiskt(polyester,mm.) Jag hittade ett blått tyg på ohlssons tyger (Billig tyg kedja som finns över hela sverige)de kostade 79 kr / M. Jag är jätte nöjd, skönt att sitta på och tål fukt.

 

Vill man vara riktigt seriös finns det tyger framtagna för att ha i just båtar, de är oftast impregnerade med flammskyddan medel. Men smakar det så kostar det, mellan 300-1000kr /M

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men det står ju inga priser...eller är jag blind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du vet inte om ohlssons tyger har någon hemsida? har googlat lit men hittar inget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut satsa på ett Trevira tyg, passar utmärkt till båtar. Bleks inte, håller formen alltså krymper inte eller töjer sig, går att tvätta på 60 grader o är flamsäkert. Leta bland hos olika leverantörer efter beteckningen Trevira.
Hälsningar
Eva 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du skall skaffa ett riktigt möbeltyg, typ Pelle vävare eller dylikt.

 

Det kostar 350 kr. metern och uppåt men är värt varenda krona i längden.

 

Du ska kunna lägga in det i tvättmaskinen om det skulle hända något.

 

Dragkedjan ska vara av plast.

 

Undertyget ska vara fibertex som andas för att undvika mögelskador, nu ska man lägga upp dynorna på kant varje gång man lämnar båten för en längre tid allt för att undvika skador.

 

Det får inte vara ren bomull för då kan du börja köra modellbåt! Det krymper.

 

Men gå in till en affär som kan detta med tyger och prata med dom samt läs tvättråden på tygerna så löser det sig.

 

Lycka till

 

Yvonnes Sytjänst HB

 

Bobban!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Jag hade ju tänkt försöka komms så billigt som möjligt undan, dynorna ska göras om helt om ett par år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du kan ta vad som helst bommullstyger är minst svettiga att sitta på, mögel?? ta bort dem över vinterförvaringen.  billigt på ikea nyss såg jag ett med stora glada bananer 15:- meter, själv brukar jag fyndar på jysk senast hade de hade ett snyggt blått med spiderman som  hamnade som klädsel på en kontorsstol datorstol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klädde om våra i mörkblått tyg i ren bomull, som också blev vändbara.

Innan jag sydde tvättade jag tyget så att det krympte som det skulle.De blev jättesnygga!

 

Mögelrisk/fukt är inte så farligt om man tar hem dem under vintern och räddar dem undan nattfukten på sommaren (tex under sprayhoden).

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...