Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Patric78

Tömma motorn på kylvatten

Rekommendera Poster

Hej

Har en AQ131D som jag skulle vilja tömma på glycol och sätta nytt (sötvattensidan alltså). Finns det någon kran man får ut allt glycol ur motorn. Och hur fyller man den sedan pånytt? Termostaten blockerar ju cirkulation om inte temperaturen är över öppningstemp.

Sjövattensidan är ju inget större problem att spola igenom med glycol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog från landet för jag förstår inte riktigt vad du menar. Ifall jag tolkat dig rätt har du en färskvattenkyld motor. Då har du en färskvattensida och en sjövattensida. Färskvattnet har oftast en 50 %-ig glykolblandning och cirkulerar i motorn. Medan sjövattnet kommer in med impellerns hjälp in i värmeväxlaren och sedan ut genom svanhalsen.
För att byta glykolblandning i det jag kallar för färskvattensystemet. Har du två avtappningskranar en på motorblocket och en på oljekylet. Det är bara att släppa ut vattnet. Ofta är det bra att lossa på termostathuset vid påfyllning. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite fel skrivet men jag rättade till det där med färskvatten/sjövattensidan. Men det låter och ser lite onödigt knepigt ut att man måste ta löss termostathuset för att få in ny glycol. Är det så att inget går förbi termostaten förrän den öppnar? Tänkte om man skulle ha tömt och sedan fyllt på ny glycol och kanske genom att klämma ihop och släppa undre slangen mellan block och kylare. Om man då kanske skulle få glycolen att rinna in i motorn, och sedan fylla på i kylaren vart efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm...

 

Töm i botten och fyll på i toppen av systemet?

 

Är inte expansionskärlet den högsta punkten, så att systemet luftar sig självt?(elliminerar luftfickor i kanalerna)

 

På 131 är väl växlaren och expansionskärl samma?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren och expansionskärl är nog samma.

Så man skall då tappa ur samtidigt som man hela tiden fyller på i värmeväxlaren medan man kör maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderas att man byter nu som då, och skaffade båten förra året och vet ej när det blivit bytt senast. Glykol förlorar ochså en del av sina korrosionsskyddande egenskaper när den blir gammal. Enligt Drevias tips-sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...