batrookie 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hur gör ni som har registrerad båttrailer och som kräver försäkring med låsning. Enligt försäkringsbolaget ska detju vara godkänt kullås, men det kostar ju nästan 1700-spänn!! Struntar ni i godkänt och kör med biltema eller likande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 298 Postad 17 Augusti , 2006 ...och i så fall, undrar ni varför försäkringspremierna skjuter i höjden..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 17 Augusti , 2006 Försäkringsbolagen kan väl se till att få fram lås till rimliga pengar så betalar jag direkt. Men 1700 spänn för ett kullås...hallå!!! Har nu tolkat det så att man istället för kullås kan använda en klass 3 kätting och tillhörande klass 3 lås. Detta kan man inhandla för ca 1000kr på Claes Ohlsson. Kan ju kanske vara ett lite billigare alternativ. Men då gäller det ju att hitta något stadigt att dra kättingen kring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 Augusti , 2006 Vissa bolag har dubbla lås som krav, ett på båten och ett på trailern. Godkänt kul lås kan du få för mellan 1200-1400:- om du letar lite (fortfarande dyrt dock) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 Augusti , 2006 Undrar om dom inte godkänner ett Biltema kärrlås så länge hänglåset är ett godkänt klass 3-lås. Enligt en kompis så är tydligen försäkringsreglerna sådana för låsning av båt att försäkringsbolagen inte ställer krav på infästning i bryggan eller liknande. I princip ska man alltså kunna ta ett godkänt lås och kätting och lägga över en spik på bryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Augusti , 2006 Billigaste alternativet: fastsvetsade skruvar, muttrar och handske läggs in i bilen när man använt trajlern färdigt. hur många tjuvar har 1:rätt handske med sig 2 rätt gänga på muttrarna 3 orkar göra sig besväret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 17 Augusti , 2006 Jag håller med dig till 100%. Det där är lika säkert som något godkänt kullås. MEN...det är ju knappast godkänt, varför du säkert får betala en massa extra i självrisk om båten blir stulen. Har iaf hittat att Länsförsäkringar säljer SSF-godkänt kullås för 995kr. Lite billigare iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Augusti , 2006 var inte för säker på det ang godkänt. Hade inbrott i en öken bil länsförsäkringar gnällde om larm och lås jag skickade in bild på ett par kraftiga hänglås som hängde kvar på dörrarna, inget avdrag för larm mm. en bekant har kollat kulskydds ideen och jag tror han fick besked att lås endast behövs om handske/kopplingsmöjlighet finns vilket bolag det gällde vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser