Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
Gäst Crille

Byte från inombordare till utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Crille

Är det någon som har några erfarenheter på hur en båts uppförande i sjön förändras vid montering av rörställning/motorstativ på akterspegeln för en utombordare? Idag sitter det en B20 med AQ 100-drev i båten som toppar ca 27 knop. Som utombordare har jag tänkt en Yamaha 115 eller liknande. Båten är en Nimo 19 (Styrpulpet) med fast bränsletank mitt i båten. Kommer ev viktföändring att påverka negativt? Motor och drev idag väger ca 220 kg, medans utombordaren med stativ landar på cirka 190-200 kg. Kom gärna med tips om byggnation av motorstativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ....?

varför byta ut en hederlig b20 mot en snurra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ralf

Intressant faktiskt har tänkt samma tanke när mitt drev pajaj. Är du någorlunda händig kan du svetsa en racket själv, annars snackar du med en svestfirma. Min tanke är att göra en i rostfritt rör, både snyggt och säkert, vad gäller tyngder mm. är det bara positivt skriv mer hur du tänkt dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RillE

Har själv nu en utombordare på min Gullringen tyvärr så satt den där när jag köpte båten och vet inte skillnaden men det funkar alla tiders.Vikten flyttas ju en aning bakåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Har fått kontrauppgifter ang vikten på en B20 med 100-drev och sköld där det påstods att det inte vägde så mycket som 220 kg. Är det någon som vet mer exakt hur mycket hela drivpaketet väger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag har fått uppgifter om 220 kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Projektet är uppskjutet på framtiden. Det blir en genomgång av befintlig B20 tillsvidare. Saknar ju dock möjligheten att kunna trimma drevet under gång samt att kunna krypa in i grunda vikar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Varför inte byta drev då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Ett bättre begagnat drev med trim-funktion typ 280T kostar ju lika mycket om inte mer än en vettig begagnad utombordare på runt 100-115 hk. Och då vet jag fortfarande inte hur mycket som behöver läggas ner på B20 som är 34 år gammal. Men det är klart, är den någon som vill sälja ett bra drev till vettig peng så finns ju alltid lite intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Vad får du för vettig motor för under 30.000 kr med den effekten? Ett DP290 drev går att hitta begagnat för 25.000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Om du har ett 100 drev som funkar utan problem så skulle jag aldrig byta bort det. Robust och krafigt som bara den. Inget krånel med avgaser och kylvatten i drevet som kan förkorta livsländen. Trimma under gång gör du ju enkelt med ett par trimplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Harry

Hur går det med översynen av din B20? Jag själv funderar eventuellt på att byta min B20 med drev 100 till AQ140 med drev 280. Den gamla B20:an har dålig kompression och läcker olja. Motorn tar slut nån gång, frågan är när. Sedan finns risken att 100-drevet pajar. Det lär vara mycket svårt att hitta reservdelar. Undrar hur vanskligt det är att byta till AQ140. Den motorn är ju från sjuttiotalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Jag har inte plockat isär motorn än, men däremot så upptäckte jag att drevet tagit in vatten i oljan så den var sådär lagomt gräddig och god. Så nu ser jag fram mot en vinter med både drev och motorrenovering om det inte blir slag i saken med montering av utombordare istället. Men först ska jag undersöka vad som måste göras innan beslut tas. Grejjerna måste ner vilket som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Klabbe

Jag hade en smuggler 17 med B20 och AQ250, den gjorde på topp 32-35 knop. Då jag ofta blåste topplockspackingen tröttnade jag på B20:n. Tryckte i en Aq260 och växlade upp drevet, 35 knop/3000varv och en underbar sång baktill. Bästa av allt den drog inte mer bensin. Var först inne på en AQ170 men den är så jäkla lång för den lilla båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

*Suck* Jag saknar motivation ..... har haft påhälsning i båten och blivit av med Dubbelports-weber, tändsystem och bränslepump med mera. Och dessutom så sitter avgaslimpan, som behöver svetsas, fastrostad. Motivationen till motorrenovering är försvunnen och intresset för en utombordare börjar öka igen. Vi får se vad vart vägarna bär under våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stig

I USA finns sk. brackets att hänga utombordaren på av olika typer men de är ganska dyra. Intressantast tycker jag att en kombinerad bracket med hiss är så att man kan justera höjden på motorn. Sök på brackets på nätet så får du lite ideer åtminstone. har själv en OMC Seadrive V6 från 85 som småningom borde förnyas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset, men priserna för de typer av motorfästen ligger på 4000:- och uppåt. Jag har en idé på en rörkonstruktion som bara kommer att kosta ett par hundringar svetsad, lackad och klar.

post-669-1394234255,9464_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...