Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
mattias_d

Styrningen har fastnat

Rekommendera Poster

Hej!

Styrningen på min gamla Runnö 19 har fastnat. Den går inte att rubba en enda millimeter. Jag skruvade bort fästet från motorn och kunde konstatera att den går att vrida, så problemet måste vara styrkabeln. Ratten verkar ok.

Det vore snällt om ni kunde kolla på bilden och rekommendera vilken styrkabel jag ska köpa och kanske komma med andra tips.

Mvh

Mattias

post-19854-1394234690,3436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att plocka loss styrkabeln och gå med denna till en båttillbehörsaffär och be att få en likadan (längden).
Ta sedan den nya kabeln och fetta in denna med marinfett så håller den sig i många år. /mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga: Hur lossar jag kabeln? Är det bara själva vajern (som är synlig under ratten) eller är det hela höljet och allting? Höljet är typ PVC-rör och mycket oböjligt. Metallpinnen vid motorn går inte att skjuta åt något håll. Jag känner mig lite lost. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppe vid/på styrreglaget drar du i princip bara ut den spunna vajern (i princip snurrar du med ratten av vajern). Nere på motorn lossar du akterspegelfästet samt kullänken som sitter på själva motorn./lycka till/Nitro
Jag tittade ytterligare en gång på dina fina bilder där såg jag att du lossat motorn, när det gäller styrreglaget kan det hända att du får dra ut aluminiumtallriken lite för att få ut vajeringången, vilken sitter i nederdelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Du har fått ett bra svar från Nitro, men om du demonterar den som han beskriver så kan du kanske försöka att lea upp viren. Sätt hylsan i ett skruvstycke, dra inte åt så hårt att du deformerar hylsan och jucka fram o tillbaka. Eventuellt kan du värma försiktigt med en varmluftspistol.

Lyckas du så fetta in ordentligt innan du monterar

Lycka till

P.s Med största säkerhet är det närmast motorn som den har rostat fast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar Nitro och lanternan. Ratten går inte att rubba när vajern är i, så min plan är denna: Lossa vajern från aluminiumtallriken, lossa hylsan från akterspegelfästet och sedan dra ur hela kalaset, från motorsidan. Hölje och allt. Sedan, om jag inte lyckas mjuka upp den nuvarande kabeln, ersätter jag hela rasket med en sån här: http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1046 (artikelnr 7854-xxx)

Ropa till om det låter galet. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...