Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mr-Flipper

Nissan:s utombordare?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Nissan:s utombordare?                 Är det någonting att ha?

Finns det någon återförsäljare i Sverige för dom?  

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej
Inte ännu, men jag kommer att hänga på en Tohatsu till sommaren. Tohatsu är samma som nissan om jag inte har helt fel. Jag köpte deras direkt insprutade 90hk för den var den lättaste 90hk (4-takt eller direkt insprut) jag kunde hitta (och billigast).
Jag har surfat och läst endel om den men har inte hittat något negativt om dem. Min upfattning från internet och båttidningar är att det är en typisk Svensson-motor, lagom. Brukar hamna i mitten i motor tester. ( bland de bättre när det gäller bränsle åtgång, och bland de sämre när det gäller buller)


Tror inte det ska vara några problem att hitta en återförsäljare, min lokala båtaffär säljer till mig. 
mvh /Jim
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fråga ett: Ja. Jag/familjen har haft en i ett antal år. Just sålt den nu dock för byte till v8.
 
Fråga två: Ja. En mycket bra motor tycker jag. Har bara krånglat en gång under de tio år vi haft den. Då hade en fiskelina letat sig in på ett lite dåligt ställe och sabbat lite packningar. Nissan känns som ett udda-märke på utombordare men under skalet är det en Tohatsu som är lite vanligare. Dock skall tilläggas att de flesta verkstäder inte vågar slänga in Tohatsugrejer i en nissan gpa okunnighet. Så de beställer från Nissans nordiska huvudlager som ligger i Norge. Och ni som handlat med norge vet att det kan vara lite bökigt så det tar lite tid. Men det löste sig tillslut och den går som en klocka. Motorn är pigg, ingen diret soppalsukare men inte heller helt snål. Låter normalt mycket. Något som är riktigt bra var det medföljande gasreglaget. Mycket stabilt och gediget. Glappar ingenting.


 
Fråga 3: Vet inte... men som steve säger så Googla lite på det.
När vi jagade reservdelar sist så var det wahlborgs-marina i gbg som hade mest grejer. De fixar även Tohatsu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag har hört från mariner i usa,att alla små-motorer yamaha,nissan,tohatsu etc.tillverkas på samma ställe i Japan för att det är det billigaste sättet.De flesta motorer har i stort samma delar.Jag ska kolla upp noga så kommer jag tillbaka och förklarar läget som råder just nu.

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du den och var kostade den?
Vad drar den enligt testerna?
=) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej
Bor i Karlskrona så jag köte den hos vår båthandlare här. Köpte en del andra saker samtidigt, så vet ej exakt vad motorn låg på, men tror listpriset ligger på 90.000kr. Här ett klipp från en motor test från 2002 (båtnytt 9), båten är uttern S56):
Evinrude 90 Mercury 90 Suzuki 90 Tohatsu 90

Ca-pris 94 900 kr 98 600 kr 97 500 kr 82 990 kr (år 2002)

Fart:

toppvarv   37,3 36,5 37,0 35,7

- 1000 rpm 28,3 29,0 30,0 29,2

- 2000 rpm 19,5 22,0 20,2 21,0
Liter/sjömil:

toppvarv   0,88 0,91 0,86 0,85

- 1000 rpm 0,70 0,81 0,71 0,66

- 2000 rpm 0,66 0,70 0,66 0,58
 mvh /Jim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej visst har det funnits en version av dieselutombordare någon gång på 70 eller 80 talet det borde ha varit Nissan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...