Jack60 0 Postad 26 December , 2005 Jag kör det här under ny rubrik Jag tackar för alla synpunkter och känner att jag fått nåt att taänka på. Nu till nästa grej. Båten är en Storebro som jag köpte i somras. Den har helt teakdäck, dvs både i fören och på kajutataket. Det här däcket är inte oljat på många år och har blivit alldeles grått. Jag har pratat med en del personer och en del tycker att jag ska behålla däcket ooljat, dvs grått medan andra tycker att jag ska olja det. Synpunkter????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 26 December , 2005 ...är det inte nån som har synpunkter på det här????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Experten 0 Postad 26 December , 2005 Hej, Är en smaksak. Dock krävs det en hel del underhåll om du börjar att olja in det... Tycker själv att det bästa är att ha det obehandlat. Tvätta det ofta med såpvatten eller vatten blandat med lite tvättmedel (maskin). (hur ofta tvättar du däcket jämfört med båten? Klart att det ser tråkigt ut) En slipning kanske kan vara på sit plats om det ser för hemskt ut eller är ojämnt. Se upp för skruvskallar som kan dyka upp om däcket är gammalt och slitet. (ser ut som din båt är från sent -70,kanske är däcket lagt senare, vet ej om det fanns från fabrik på rufftaket) //Mattias (som tydligen har tråkigt eftersom han sitter och svara på frågor...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 26 December , 2005 ...du...jag är tacksam för alla synpunkter.....men själv tycker jag ju att det är ganska fint...med den gråa färgen!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 349 Postad 27 December , 2005 Gillar du den gråa färgen är det bra om du tvättar däcket med såpa. På så sätt tillför du ett bra fett samtidigt som däcket förblir grått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 27 December , 2005 ...men behöver inte teaken oljas för att hålla....eller räcker det med såpa??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 349 Postad 27 December , 2005 Nä, teaken håller ändå. Håll det bara rent och snyggt, lättast är som sagt med såpa och vatten tvärs fibrerna med en mjuk borste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 27 December , 2005 ...tackar för alla tips...jag gillar ju den där grå färgen!!!!! nån mer som gör det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 349 Postad 27 December , 2005 Japp, det är snyggt mot den röda mahognyn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 27 December , 2005 Jag håller med, jag tycker att teakdäcken är snyggast gråa. Och dessutom ger det ett himla bra halkskydd som jag tror är svårt att få med ett behandlat däck. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 27 December , 2005 ...tack för det....det tycker jag också..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser