Gäst Zoran Postad 26 September , 2005 Jag har en Mercruiser 3,0L med Alpha II drev. Propellern snurrar ju åt höger, dvs när man kör rakt fram så vill propellern vrida båten åt vänster. Om jag förstår saken rätt, så skall då trimfenan (dvs anodfenan på kavitationsplattan) peka åt höger för att kompensera propellerns vridning av båten åt vänster. Stämmer mitt resonemang? Det konstiga är att trimfenan på min båt är monterad så att den pekar åt vänster !!! Till saken hör den att min båt hela tiden lutar åt vänster. Detta får mig att tro att trimfenan är felmonterad. Kan någon förklara hur trimfenan bör vara monterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 26 September , 2005 Vid en hoger roterande propeller sa dras akten at hoger, dvs baten stravar at babord. Sa langt ar allt ratt. Trim fenan i detta fall skall peka at babord. Inte for att korrigera avdriften (den ar for liten for det), utan for att lite grann vinkla hela drevet at hoger, vilket gor att baten ocksa svanger at hoger. Utan trimfenan (eller feljusterad) kan du fa valdigt stora krafter pa styrningen for att halla baten pa rakt kurs. KAN vara farligt. Provar du med lite olika vinklar sa kommer du sakert att se att ingen ar perfekt. Olika kravs vid oila trim vinkel och olika fart. men, en bra kompromiss ar latt att finna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran Postad 26 September , 2005 I så fall pekar min trimfena åt fel håll. Den pekar åt styrbord, vilket ger en ännu större vridning av båten åt babord !! Jag får justera den så att den pekar åt babord istället, för att på så sätt kompensera propellern som snurrar i högervarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser