Anders89 11 Postad 8 timmar sedan Hej alla ! Tyvärr var det en som stod och fiskade på piren idag när vi skulle in i vår hamn, han hade 4 spö ute och drog ej undan något när vi kom ( vi fick möte så var tvungen o köra vid fiskarens sida) släppte på gasen men fick en lina med mig såg jag. frågan e om man kan ha tur så man bara kapade den, eller så drog man den runt proppellern? min fråga är om man kan se detta lätt utan att plocka upp båten, räcker det med en ficklampa typ och kolla mellan drev o propeller ( alternativt ta av proppen) syns det tydligt om man kört fast med linan? Alpha one gen 2 drev mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 727 Postad 8 timmar sedan (redigerade) 20 minuter sedan skrev Anders89: min fråga är om man kan se detta lätt utan att plocka upp båten, räcker det med en ficklampa typ och kolla mellan drev o propeller ( alternativt ta av proppen) Kan vara svårt att se i vatten och har man otur så lindas linan upp på propelleraxeln mellan tryckbrickan och gaveln på drevets växelhus. Allra säkrast är nog att dra upp båten, demontera propeller och tryckbricka och kolla hur det ser ut. Ev. om det finns möjlighet kan man dra in på båten på grunt vatten med aktern först och tilta upp drevet så mycket det går och demontera propeller och tryckbricka för att kolla. Detta är inte lämpligt om det är stenig botten då det finns risk att skada båten. Tunna fiskelinor av nylon och än värre spunnen lina kan äta sig in i packboxen som sitter i gaveln på växelhuset. Detta är en av de vanligaste orsakerna till läckage. Även om det inte sitter fiskelina runt axeln så håll koll på "Gear Lube Monitor" behållaren som sitter i maskinrummet så oljenivån inte sjunker. Fiskelina runt axeln som ätit sig in= Verkstad //Pär Redigerad 7 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 7 timmar sedan 36 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Kan vara svårt att se i vatten och har man otur så lindas linan upp på propelleraxeln mellan tryckbrickan och gaveln på drevets växelhus. Allra säkrast är nog att dra upp båten, demontera propeller och tryckbricka och kolla hur det ser ut. Ev. om det finns möjlighet kan man dra in på båten på grunt vatten med aktern först och tilta upp drevet så mycket det går och demontera propeller och tryckbricka för att kolla. Detta är inte lämpligt om det är stenig botten då det finns risk att skada båten. Tunna fiskelinor av nylon och än värre spunnen lina kan äta sig in i packboxen som sitter i gaveln på växelhuset. Detta är en av de vanligaste orsakerna till läckage. Även om det inte sitter fiskelina runt axeln så håll koll på "Gear Lube Monitor" behållaren som sitter i maskinrummet så oljenivån inte sjunker. Fiskelina runt axeln som ätit sig in= Verkstad //Pär Hej Pär! jag hade gärna försökt undvika att ta upp båten då jag behöver kranbil o grejjor för det. men ska se vad jag kan se på dreven om där är något. om inte oljenivån sjunker något så '"borde" de va okej ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 226 Postad 5 timmar sedan Om du vill undvika att lyfta båten, tar du in den på grunt vatten med max upptiltat drev, kanske finns det ett speciellt ”propellerverktyg” till Alphadreven? I så fall tar du hjälp av det verktyget, lossar du på propellern och inspekterar. Jag har visserligen VP-drev, men har råkat ut för att få in en tunn lina i propelleraxelns packbox, inte alls roligt. Nu har jag ett skydd längst in på axeln som både skall förhindra att linor når packboxen, dels finns det en vass kant som skär av tunna linor. Det kanske finns sådana till Alpha och Bravo också? (Volvo-Pentas har dessvärre utgått ur sortimentet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 727 Postad 4 timmar sedan 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: kanske finns det ett speciellt ”propellerverktyg” till Alphadreven? 1 1/16" = 27 mm hylsa men det finns ett propellermutterverktyg som har art. nr: 859046Q4 (91-859046Q4) och ser ut så här: Flyter t.o.m. om man skulle tappa det i sjön och används även till flikbrickan som låser muttern på plats. Passar Mercury utombordare med stora växelhuset samt Mercruiser Alpha One och Bravo I drev. Kostar ca 300 kr och brukar finnas hos Mercury/Mercruiser återförsäljare. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 9 minuter sedan 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: 1 1/16" = 27 mm hylsa men det finns ett propellermutterverktyg som har art. nr: 859046Q4 (91-859046Q4) och ser ut så här: Flyter t.o.m. om man skulle tappa det i sjön och används även till flikbrickan som låser muttern på plats. Passar Mercury utombordare med stora växelhuset samt Mercruiser Alpha One och Bravo I drev. Kostar ca 300 kr och brukar finnas hos Mercury/Mercruiser återförsäljare. //Pär beställde en sådan ska dra båten till sjösättningsrapmen så nära marken det går so lossar jag proppen där tänkte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser