Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Gäst Henrik Fridh

Hur byter man impeller (Mercury 7,5 hp)

Rekommendera Poster

Gäst Henrik Fridh

Min mercury 7,5:a släppte ut rök där kylvattnet brukar komma ut. Bara att sätta sig vid årorna.... Fick tipset att det kan vara dags att byta impeller. Någon som vet hur man gör? Motorn är från 70- eller 80-talet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse

Så här brukar jag göra. Ta bort växelhuset genom att först leta reda på samtliga bultar som håller fast växelhuset vid riggen. Det brukar vara 4 st en mindre motor och 5 st på större, nr 5 kan ev. vara dold under trimtaben. Det finns två axlar mellan växelhus och överdelen av motorn, drivaxeln och växelaxel. Det finns desutom ett vattenrör som transporterar vatten upp till motorn. Drivaxel brukar inte vara något problem, den sitter med splines uppe i motorn brukar lossa enkelt. Växelaxeln kan antingen vara delad nedtill (t.ex små äldre Johnson, Evinrude) man skall då lossa en bult, sitta fast uppe under kåpan och dras ur hel eller vara delad med splines nedtill. Vattenpumen ser oftast ut som en burk trädd över drivaxeln. Lossa bultarna och ta bort locket. Ta bort impellern (av gummi) men håll reda på en kil eller pinne som fixerar impellern vid drivaxeln. Kontrollera ytorna där implellern löper. Om de är repiga och dåliga byt lock och ev. den kromade/rostfria plattan i botten. Om impellern ser oskadad ut, vik bladen bakåt och kolla om det finns sprickor i vecken. (Om du har en oskadad impleller förstår du vad jag menar). Kolla också tätningen till vattenröret. Montera ihop med lite silkonfett på impeller eller i locket samt på vattenröret vid tätningen. Glöm inte kilen/ pinnen till implellern och ev. detaljer vid växelaxel och vattenrör. Ge akt på att vika impellerbladen åt rätt håll genom att kolla rotationsrikningen på motorn, vanligen medurs uppifrån sett. Vik då bladen moturs. Borsta ur gängorna på samtliga bultarna med en stålborste och lägg på lite marinfett, men se till att inget fett hamnar i pumhuset. Rengör, kontrollera och smörj splinesen på drivaxeln. Vid behov även växelaxelns förband. Använd marinfett. Återmontera växelhuset, det underlättar att vara två, en som ruckar svänghjulet lite fram och tillbaks samtidigt som man försöker få dit växelhuset. (På större motorer skall man se till att framväxel ligger i både på växelhus och reglage och rucka på propellern istället. Se till att vattenröret hamnar rätt. Skruva fast löst och kolla att växel funkar som den skall, dra fast. På stora motorer skall man aldrig tvinga i backen det räcker med att kolla neutral och framväxeln. Några ytterliggare råd Om du måste använda hammare bör att få bort eller eller dit växelhuset är något fel. En bult kan finnas kvar eller grejorna sitter inte ihop som de skall. Undvik våld. På en äldre motor skulle jag också kolla termostaten. But om den ser hemsk ut, om du har problem med kylninge akn du tillfälligtvis ta bort den och kolla om det hjälper. Den går att ta bort utan att ta bort motorn från båten eller torrsätta båten. Jobbet med pumpbyte kan vara mycket svårt om pumpen inte lossats tidigare, det är lätt att dra av bultarna. Överväg att lämna till verkstad, därefter kan du fixa det själv. Kolla pumpen minst vartannat år eller vid varje misstanke om torrkörning eller att det kommit in sand, det tar sällan mer än 30 min om bultar och axlar inte hunnit fastna. Byt impeller vid behov. Du kan då också passa på att förvara växelhuset på annat ställe än motorn och pss minska stöldrisken. Kör ALDRIG igång motorn utan vatten i växelhuset, impellern förstörs annars inom loppet av några sekunder. Kolla alltid att det kommer kylkvatten då motorn startats. Mindre Merury och Mariner kan vara luriga då skvalerröret börjar att pissa först då termostaten öppnat. Hoppas detta är tillräcklig info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik Fridh

Stort tack för ditt uttömmande och detaljerade svar, PumpNisse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Pumpnisse ska ha tack för beskrivningen! Jag kan tillägga att på just Mercury 7.5 sitter växelhuset med två muttrar. En under intill vatteninsuget och en under trimplanet framtill. Jag fick loss muttrarna lätt men det var svårt att få loss växelhuset efter det. Lösningen för min del var att kila in skaftet på en skiftnyckel ovanför den främre bulten och försiktigt slå med en klubba på skiftnyckeln. Ett tips för Mercury ägare är att man kan hitta sprängskisser på Mercurys hemsida: [LINK]http://www.mercurypartsexpress.com/PartsExpress/ProductSelection/ServiceParts/sphome.asp?CID=[/LINK] Man måste mata in tillverkningsnummer och ett amerikanskt zip nummer (postnummer). Om du inte vet tillverkningsnummret på motorn så kan du kanske ta ett ur följande tabell: [LINK]http://www.maxrules.com/graphics/merc_pdf/merc_pages_5thru7.pdf[/LINK] Jag använde följande zip kod: 85320

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Märkte att det blev fel på länkarna. Mercurys hemsida: www.mercurypartsexpress.com/PartsExpress/ProductSelection/ServiceParts/sphome.asp [LINK]www.mercurypartsexpress.com/PartsExpress/ProductSelection/ServiceParts/sphome.asp[/LINK] Modellnummer: www.maxrules.com/graphics/merc_pdf/merc_pages_5thru7.pdf [LINK]www.maxrules.com/graphics/merc_pdf/merc_pages_5thru7.pdf[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...