johannordstrom 0 Postad 2 Augusti Jag har en 175 hk Evinrude E tec från 2011 som har börjat tilta ner sig själv under gång. Det sker inte alltid men relativt frekvent, efter en stund upphör det när jag ”tiltar emot” på gasreglaget. Det sker oregelbundet och jag kan inge se något samband med något i övrigt. Någon som har likande erfarenhet av detta ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 2 Augusti Hej Kan du ta en bild av motorns typskylt så man kan läsa fullständig modellbeteckning och serienummer. Hör du att PTT jobbar när detta händer? Återkommer när du lagt upp modellbeteckning och serienummer. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 4 Augusti Hej, tack för svar. Här kommer typskylten. Tiltningen har skett vid gång så jag har inte hört något. Nästa gång ska jag undersöka det genom att dra av på farten. Händelserna är godtyckliga, ibland sker det och ibland inte. Vi använder båten till stugan ute på en ö , gångtid cirka 30 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti Den enklaste anledningen kan ju vara att det är luft i systemet men du har kanske luftat ur ordentligt. Ska gå in och undersöka närmre om det kan finnas ett servicemeddelande angående detta. Har du instruktionsbok? Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 4 Augusti Nej inte luftat, har faktiskt aldrig gjort det. Får göra det efter upptagning nu i höst. Instruktionsbok finns, ska undersöka om det står något där. En annan fråga rörande motortemp , vet du vad en rimlig motortemp är vid ca 4000 varv på denna motor . Nu i sommar har den legat på cirka 75-78 grader, vi har haft en vattentemp på cirka 21 grader +\- beroende på läge. Något högt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti 15 minuter sedan skrev johannordstrom: En annan fråga rörande motortemp , vet du vad en rimlig motortemp är vid ca 4000 varv på denna motor . Nu i sommar har den legat på cirka 75-78 grader, vi har haft en vattentemp på cirka 21 grader +\- beroende på läge. Något högt ? Ja, 75–78 grader är lite högt. Är det enligt instrumentet eller har du mätt manuellt med IR-termometer? Om du inte har IR-termometer så köp en och kolla tempen på flera ställen på resp. cylinderbank samt avgasplattan och anteckna värdena du får fram. Du har en termostat i varje cylinderbank och de sitter överst på topparna, där skall det vara som varmast. Original termostaterna är fullt öppna vid 143 F (61 C). Termostaterna är fjäderbelastade och sedan finns det även en tryckregleingsventil som ser ut så här: Hur länge sedan är det impellern byttes? Angående PTT har jag inte hittat något servicemeddelande om något "medfött" fel som skall åtgärdas. Skall kolla lite på de Amerikanska forumen om det är någon där som vet något. Vad du kan göra när du ligger i sjön är att kolla alla kabelansluningar, även jord på motorn samt om du tycker att knappen på fjärreglaget känns lite sladdrig/lös. PTT reläet är ett dubbelrelä som är inbakat, ser ut så här: Återkommer om jag hittar något intressant. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti Kolla även PTT knappen som sitter på motorn så gummit är helt och du kan ju prova att koppla ifrån denna knapp genom att följa kablarna och dela skarvstycket. Har du använt CRC 5-56 eller WD40 eller något annat "universalspray" på några strömställare, kabel-anslutningar eller skravstycken? Om inte, gör inte detta! 5-56 och WD40 är inte optimala att använda på strömställare, skarvstycken eller elektronik eftersom de kan leda ström och skapa krypströmmar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 5 Augusti Har kollat runt lite på de Amerikanska forumen men inte hittat exakt samma problem som du har med att motorn trimmar ner sig själv under körning. De flesta hade problem med att upp eller ner slutat fungera och det är ju reläet och det var någon som hade problem med att trim/tilt gick konstant vilket berodde på PTT strömställaren på motorn var kortsluten. Någon hade problem med att motorn trimmade ut under körning men de hade tydligen inte kommit fram till en lösning på problemet. Det var vilda "killgissningar" på allt som hade med elsystemet att göra och någon föreslog t.o.m. att EMM (Engine Management Module) styrenheten var problemet men det låter högst otroligt. Delar av elsystemet CAN BUS men utan elschema kan jag inte säga om detta berör PTT-systemet. Hittade ett elschema men det var jättedålig upplösning så det gick inte att läsa om man föstorade bilden, skrev ut bilden men det blev alldeles för smått. Jag har gått utbildning på OMC Ficht motorerna men de är ganska långt ifrån E-tec när det kommer till elsystemet och de gamla Ficht motorerna hade i stort sett samma elsystem som de konventionelle 2-taktarna förutom just insprutningsdelen. Jag hade först och främst luftat PTT, sedan hade jag eliminerat strömställarna för PTT en i taget för att kontrollera funktionen. Kommer du inte fram till något så leta upp någon verkstad som har utbildad personal på E-tec motorerna, googla på "evinrude e-tec service sverige" eller något liknande så får du säkert fram någon. Är nog störst chans i Stockholm/Mälaren men de vet säkert någon om du inte bor i det området. Angående korrekt arbetstemperatur så är det 143 F (61 C) termostater i motorn. Kollade lite på detta i de Amerikanska forumen och många låg mellan 170–180 F (77–82 C) men det stod inte om det var på lågfart eller max. Larmet för överhettning gån in vid ca 200–205 F (93–96 C). Jag hade bytt impeller till hösten och kollat vattenintaget samt kollat termostaterna och övertrycksventilen. Länk till reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=2011&hp=175&model=E175DPXIIB //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 65 Postad 5 Augusti Finns det några ventiler inblandade i hydrauliken på trimmet? En klassiker på Pentadrev är ju att o-ringarna i backventilerna behöver bytas, då får man det symptomet du beskriver. Det känns rimligare än något elektriskt fel som skulle göra att trimmet rör sig slumpmässigt vid körning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 6 Augusti Tack så mycket för engagemanget och svaren. 🙏 Gällande bytet av termostater så har jag aldrig gjort det så det bör vara hög tid att göra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 10 Augusti Lite uppdatering. Var ute på en tur idag när motorn började tilta ner och den ”gav sig inte” som den har gjort tidigare. Väl vid hemmahamn kunde jag felsöka, hörde tydligt att powertrimen jobbade, stängde av motorn, kopplade ur tilt knappen på motorn och då slutade det, verkar som att det är knappen det är något lurt med . Gällande motortemp så gick den lite svalare , cirka 3 grader , det är ungefär så mycket kallare det är i vattnet nu också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 11 Augusti 7 timmar sedan skrev johannordstrom: Lite uppdatering. Var ute på en tur idag när motorn började tilta ner och den ”gav sig inte” som den har gjort tidigare. Väl vid hemmahamn kunde jag felsöka, hörde tydligt att powertrimen jobbade, stängde av motorn, kopplade ur tilt knappen på motorn och då slutade det, verkar som att det är knappen det är något lurt med . Gällande motortemp så gick den lite svalare , cirka 3 grader , det är ungefär så mycket kallare det är i vattnet nu också. 2025-08-05 vid 10:01 skrev Mercury_44XS: Har kollat runt lite på de Amerikanska forumen men inte hittat exakt samma problem som du har med att motorn trimmar ner sig själv under körning. De flesta hade problem med att upp eller ner slutat fungera och det är ju reläet och det var någon som hade problem med att trim/tilt gick konstant vilket berodde på PTT strömställaren på motorn var kortsluten. Någon hade problem med att motorn trimmade ut under körning men de hade tydligen inte kommit fram till en lösning på problemet. Det var vilda "killgissningar" på allt som hade med elsystemet att göra och någon föreslog t.o.m. att EMM (Engine Management Module) styrenheten var problemet men det låter högst otroligt. Delar av elsystemet CAN BUS men utan elschema kan jag inte säga om detta berör PTT-systemet. Hittade ett elschema men det var jättedålig upplösning så det gick inte att läsa om man föstorade bilden, skrev ut bilden men det blev alldeles för smått. Jag har gått utbildning på OMC Ficht motorerna men de är ganska långt ifrån E-tec när det kommer till elsystemet och de gamla Ficht motorerna hade i stort sett samma elsystem som de konventionelle 2-taktarna förutom just insprutningsdelen. Jag hade först och främst luftat PTT, sedan hade jag eliminerat strömställarna för PTT en i taget för att kontrollera funktionen. Kommer du inte fram till något så leta upp någon verkstad som har utbildad personal på E-tec motorerna, googla på "evinrude e-tec service sverige" eller något liknande så får du säkert fram någon. Är nog störst chans i Stockholm/Mälaren men de vet säkert någon om du inte bor i det området. Angående korrekt arbetstemperatur så är det 143 F (61 C) termostater i motorn. Kollade lite på detta i de Amerikanska forumen och många låg mellan 170–180 F (77–82 C) men det stod inte om det var på lågfart eller max. Larmet för överhettning gån in vid ca 200–205 F (93–96 C). Jag hade bytt impeller till hösten och kollat vattenintaget samt kollat termostaterna och övertrycksventilen. Länk till reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=2011&hp=175&model=E175DPXIIB //Pär Kanske svårt att utläsa flödet videon men så här ser ”strålen” ut. IMG_1256.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 11 Augusti Kolla denna film: Lite kringelkrokvägar och mycket slangar🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannordstrom 0 Postad 11 Augusti 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kolla denna film: Lite kringelkrokvägar och mycket slangar🤣 Ja verkligen. Ska öppna lite slangar och kolla så det ser rent och fint ut där också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser