DjupSven 0 Postad 24 Juli Hej Styrvajern har rostat av på vår båt och jag undrar om någon har erfarenhet av att byta styrkabel på en Yamarin 5150 BR med Yamaha F80? ”Kolven” som sitter på motorn är ju längre än avståndet mellan motor och durk så finns det ngt trix för att få isär det utan att lyfta motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pagge 0 Postad 24 Juli Har råkat ut för samma sak med min yamarin 53BR stort sätt samma båt som din styrvajern gick av i farten sönder rostad motorn Yamaha 100 ställde sig i 90 grader vi alla 5 hamnade på dunken riktigt otäckt Att byta till hydral styrning var 35 minuter sedan skrev DjupSven: Hej Styrvajern har rostat av på vår båt och jag undrar om någon har erfarenhet av att byta styrkabel på en Yamarin 5150 BR med Yamaha F80? ”Kolven” som sitter på motorn är ju längre än avståndet mellan motor och durk så finns det ngt trix för att få isär det utan att lyfta motorn? inga problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 227 Postad 24 Juli Hej Du har med all sannolikhet tiltirörsmonterad stryrkabel som går rakt igenom tiltröret på motorn och sedan sitter med en styrlänk upp till motorns styrfäste. Är motorn monterad korrekt så skall det bara vara att lossa och byta. Om du tar en översiktsbild rakt framifrån ner i motorbrunnen så kan jag "peka" var du skall lossa delarna. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DjupSven 0 Postad 24 Juli 23 minutes ago, Pagge said: Har råkat ut för samma sak med min yamarin 53BR stort sätt samma båt som din styrvajern gick av i farten sönder rostad motorn Yamaha 100 ställde sig i 90 grader vi alla 5 hamnade på dunken riktigt otäckt Att byta till hydral styrning var inga problem Ajdå det lät otäckt, vi upptäckte det i hamnen som tur var. Det låter bra att det var enkelt att byta till hydraulstyrning. Det är inga problem att tilta upp motorn till max med nya styrningen på plats? Jag tycker det ser lite trångt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DjupSven 0 Postad 24 Juli 35 minutes ago, Mercury_44XS said: Hej Du har med all sannolikhet tiltirörsmonterad stryrkabel som går rakt igenom tiltröret på motorn och sedan sitter med en styrlänk upp till motorns styrfäste. Är motorn monterad korrekt så skall det bara vara att lossa och byta. Om du tar en översiktsbild rakt framifrån ner i motorbrunnen så kan jag "peka" var du skall lossa delarna. Mvh Pär Hej Tacksam för all hjälp, tips och hejarop. Jag har lossat styrkabeln och petat in den så långt det går i väggen men "kolven" som sitter i tiltröret verkar vara längre än avståndet mellan motor och väggen i motorrummet. Hålen i väggen är inte rakt ut från tiltröret så det går inte skjuta in den där med mindre att jag gör ett större hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 227 Postad 24 Juli Det svarta plastlocket (vid röd pil) brukar ha en slits så man kan kränga av det från styrkabeln. Sen är det lite lättare att få loss styrkabeln från tiltröret. Kan vara lite bökigt när motorn är monterad men det brukar gå. Om du behöver lyfta av motorn från båten, kolla monteringshöjden. Ser ut som det sitter längst ner nu... Är styrkabeln loss från styrväxeln? Yamaha brukar rosta i tiltröret så se till att rengöra och smörja in innan ny kabel monteras. Vattenfast fett, dock inte kopparfett, vanligt marint smörjfett. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DjupSven 0 Postad 24 Juli 39 minutes ago, Mercury_44XS said: Det svarta plastlocket (vid röd pil) brukar ha en slits så man kan kränga av det från styrkabeln. Sen är det lite lättare att få loss styrkabeln från tiltröret. Kan vara lite bökigt när motorn är monterad men det brukar gå. Om du behöver lyfta av motorn från båten, kolla monteringshöjden. Ser ut som det sitter längst ner nu... Är styrkabeln loss från styrväxeln? Yamaha brukar rosta i tiltröret så se till att rengöra och smörja in innan ny kabel monteras. Vattenfast fett, dock inte kopparfett, vanligt marint smörjfett. //Pär Hej Tack, vilket plastlock menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 227 Postad 24 Juli Lite tung i huvudet idag, åska på ingång. Glömde visst posta bilden... Ber om ursäkt🙄 Ibland går det inte att få ut styrkabeln utan att lösgöra motorn eller ev. fila lite i hålet på motorbrunnsväggen. Då får man sätta en gummibälg där som täcker det lite större hålet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser