Jhd 0 Postad 23 Juli Hej, Vi har en Aquador 22 ht från 98 med en Pentamotor 4.3l GL-D från 2005. Nu de senaste dagarna har den varit extremt svårstartad. När jag väl fått igång den är det inga problem att starta den igen, även om det gått 4-8 timmar. Men ska jag starta den dagen efter så är det otroligt svårstartad. Jag får gnugga, jag har provat flöda/prima flera olika sätt, har provat utan att flöda osv. Idag har jag mätt batteri, tagit lös tändstift och kikat på gnista. Tändstiften är bytt inför i år. Möjligtvis att gnistan är för gul istället för blåvit, men trots att jag flödat så är inte stiftet fuktigt. Det luktar trots allt lite bensin, men stiftet ser inte ut att ha blivit för blött, snarare tvärtom. Någon som har en idé? Jag hade tänkt lossa bränslepumpen från förgasaren imorgon och se ifall det kommer någon bensin när jag prima eller provstartar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 198 Postad 23 Juli Hej Börja med att kolla tändkablarna, finns det datumstämpel, är det original eller billiga Kina-kablar. Tändkablar blir gamla och speciellt om de har kolledare som börjar glappa med tiden och värmen. Bra eftermarknadskablar med stålledare: https://www.marinshopen.se/product/tändkabelsats/sie1888351 Kolla tändstiften, färg, slitage och är de radioavstörda t.ex. NGK BPR6EFS, köp nya utan R och se till att de har rätt beteckning för din motor. Kolla fördelarlock och rotor. Har du bytt bränslefilter? Om inte byt... Har du rengjort förgasaren? Om du tänker göra det, köp en packningssats eller renoveringssats. Försök aldrig laga förgasarpackningar eller packningar över huvud taget med flytande packning eller packningssilikon, det blir bara värre än vad det var. Har motorn original elbränslepump så lyssna om de går och kolla kablar och anslutningar. Lossa INTE några rör eller ledningar mellan förgasare och bränslepump och försök att starta🔥 Kolla flamdämpare om den är skitig. Vad kör du på för bensin? Kolla avluftning från bränsletanken så den är hel och ren. Kolla alla kablar. kabelskarvar och jordkablar så de sitter där ska, är hela (utan musgnag) och fria från oxid. mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jhd 0 Postad 24 Juli Nu har jag konstaterat att det inte kommer bränsle när jag primar motorn, samt att det inte ligger ström på bränslepumpen så länge startmotorn inte är inkopplad. Så fort jag gnuggar så kommer det till slut bränsle. I manualen står det att man ska pumpa gashandtaget innan start för att prima. Men hur ska då bränslet komma in i förgasaren om det inte har legat ström mot bränslepumpen och byggt upp trycket? Kan det vara relät som pajjat eller är det ett problem med att förgasaren läcker så att när jag ska prima så finns inget bränsle att "duscha" med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 198 Postad 24 Juli Kan detta vara till någon hjälp: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://engine-manual.com/en/index.php%3Fcontroller%3Dattachment%26id_attachment%3D135&ved=2ahUKEwjnyJnurNWOAxVSJBAIHfxEBGcQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw2C5JJxF4uvvRrWl5ugvvQD //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jhd 0 Postad 24 Juli Tack så mycket. Jag ska kolla 👍😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser