Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Jhd

Svårstartad Volvo penta 4.3 GL-D 2005

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Vi har en Aquador 22 ht från 98 med en Pentamotor 4.3l GL-D från 2005. Nu de senaste dagarna har den varit extremt svårstartad. När jag väl fått igång den är det inga problem att starta den igen, även om det gått 4-8 timmar. Men ska jag starta den dagen efter så är det otroligt svårstartad. Jag får gnugga, jag har provat flöda/prima flera olika sätt, har provat utan att flöda osv. Idag har jag mätt batteri, tagit lös tändstift och kikat på gnista. Tändstiften är bytt inför i år. Möjligtvis att gnistan är för gul istället för blåvit, men trots att jag flödat så är inte stiftet fuktigt. Det luktar trots allt lite bensin, men stiftet ser inte ut att ha blivit för blött, snarare tvärtom. 

 

Någon som har en idé? 

 

Jag hade tänkt lossa bränslepumpen från förgasaren imorgon och se ifall det kommer någon bensin när jag prima eller provstartar. 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Börja med att kolla tändkablarna, finns det datumstämpel, är det original eller billiga Kina-kablar.

Tändkablar blir gamla och speciellt om de har kolledare som börjar glappa med tiden och värmen.

Bra eftermarknadskablar med stålledare:

https://www.marinshopen.se/product/tändkabelsats/sie1888351

 

Kolla tändstiften, färg, slitage och är de radioavstörda t.ex. NGK BPR6EFS, köp nya utan R och se till att de har rätt beteckning för din motor.

 

Kolla fördelarlock och rotor.

 

Har du bytt bränslefilter? Om inte byt...

 

Har du rengjort förgasaren?

Om du tänker göra det, köp en packningssats eller renoveringssats. Försök aldrig laga förgasarpackningar eller packningar över huvud taget med flytande packning eller packningssilikon, det blir bara värre än vad det var.

 

Har motorn original elbränslepump så lyssna om de går och kolla kablar och anslutningar. 

Lossa INTE några rör eller ledningar mellan förgasare och bränslepump och försök att starta🔥

 

Kolla flamdämpare om den är skitig.

 

Vad kör du på för bensin?

 

Kolla avluftning från bränsletanken så den är hel och ren.

 

Kolla alla kablar. kabelskarvar och jordkablar så de sitter där ska, är hela (utan musgnag) och fria från oxid.

 

mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag konstaterat att det inte kommer bränsle när jag primar motorn, samt att det inte ligger ström på bränslepumpen så länge startmotorn inte är inkopplad. Så fort jag gnuggar så kommer det till slut bränsle. 

I manualen står det att man ska pumpa gashandtaget innan start för att prima. Men hur ska då bränslet komma in i förgasaren om det inte har legat ström mot bränslepumpen och byggt upp trycket? 

Kan det vara relät som pajjat eller är det ett problem med att förgasaren läcker så att när jag ska prima så finns inget bränsle att "duscha" med? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Jag ska kolla 👍😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...