Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte i höstas en nyservad Suzuki DT30 utombordare från 85 från ett dödsbo.

 

Starta idag för första gången upp motorn med spolmuff och den gick igång direkt och allt verkar kanon.

 

Fick dock se en grov skada på ringen innanför propellern.

 

Fråga 1. Vad kallas denna detalj?

 

Fråga 2.  Tuta och köra i sommar eller åtgärda först?

 

Mvh Tobbe 

20250721_221647.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Delen som är skadad heter växelhusgavel men en del kallar den för spole eller trådrulle.

 

Har du någon aning om hur skadan uppstod?

 

Är det bara den "lilla" flisan" så har det ingen störrebetydelse men kolla oljan i växelhuset eller t.o.m. byt oljan. Nyservad kan man nog ta med en nypa salt, den kan ju ha stått i flera år sedan den "servades".

Kolla för säkerhets skull så att inte propellern är skadad och speciellt att propelleraxeln är rak.


Egentligen borde du kolla impellern om du inte har papper på att den nyligen är bytt.

Motorn är gammal och impellern blir dålig även om motorn inte körs, det är stor skillnad att köra motorn på landbacken med tryck från en vattenslang eller om den får suga vatten själv i sjön.

 

1985 var Suzuki inte så mörkt grå utan mer silver och senare 1980-tal blev kulören mer grönaktig silver. Ser nästan ut som Mariner Light Grey.
Vill du veta tillverkningsår så ta en bild på typskylten så att allt går att läsa.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar!

 

Har ingen aning om hur skadan uppkommit eller när.

 

Ska försöka få tag i en ny trådrulle och göra en service för säkerhets skull.

 

Tar tacksamt emot info om motorn.

20250716_230759.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor med serienummer 305359 är tillverkad 1983.

Anteckna detta nummer någonstans för det kan behövas då man köper delar.

 

2055044439_Skrmavbild2025-07-22kl_10_11_37.png.2e631005a2cbb16694754a53d1e10b38.png

 

 

Nr 26. har reservdelsnummer: 56120-96332-0ED

Du behöver även O-ringen (13) som har reservdelsnummer: 09280-75002-000

 

Kan sitta rejält fastkorroderad (Japansk aluminium), bräck inte, banka inte. Ta det lungt och metodiskt, lite värme skadar inte, lite smörjspray och en glidhammare är bra att ha.

Backdrevet (24) kommer att följa med ut, så det får du flytta över

Rengör ytorna i växelhuset noga.

Smörj anliggningsytorna och O-ring med lite fett eller aluminiumpasta men använder du aluminiumpasta får du inte smörja på O-ringen eller innerdelen som är inne i själva växelhuset. Absolut INTE kopparfett/kopparpasta!

 

Har du instruktionsbok?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Nej, har tyvärr ingen instruktionsbok.

Har du tips på vart man hittar en pdf på svenska?

 

Mvh Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då får du gå till en auktoriserad Suzuki återförsäljare/verkstad och höra om de har något liggande för tror inte det finns nya på Svenska.

 

Finns för gratis nedladdning på Engelska och det är ju bättre än ingenting, googla "1983 Suzuki DT30 owners manual".

Här är en:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://s6ca5bb3203b5f73d.jimcontent.com/download/version/1582447206/module/12580222526/name/Suzuki%20Outboard%20DT30%20Owner%27s%20Manual.pdf&ved=2ahUKEwj4sIHFg9OOAxUGQlUIHaA6IT8QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw35jW1NiXgf958G2NUaY4ls

 

Så svår Engelska är det inte...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...