Seaplay 0 Postad 14 Juli Hej, Efter kontakt med Thermoprodukter så visar det sig att elboxen är trasig på vårt ASU 3251 SP. Det finns inga reservdelar. Jag frågade vad motsvarande produkt var idag och fick svaret ITC 3201. Enligt uppgift så ska det dra hälften mot ASU 3251. Men frågan är om man kan byta nu när båten ligger i sjön? ASU 3251 är vattenkylt, med inlopp runt genomföringen under vattnet. Den nya är ju med fläkt. Har någon gjort något liknande med erfarenhet om vad som gäller? Sedan såklart resterande montage får man mer än gärna dela med sig av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad 14 Juli Först en spontan kommentar om att ASU 3251 SP fortfarande säljs för nästan 20 000:- kronor och så finns inte reservdelar att få tag på. Känns inte direkt seriöst. Till bytet. Jag ser inga större problem med att koppla bort vattentillförseln till kompressorn när båten ligger i sjön. Det är ju ett väldigt lågt vattentryck vi talar om, max någon meter vattenpelare jämfört med hemma i kranarna där trycket är minst 40 m vattenpelare. Om du fortfarande är osäker, fyll en slangstump med en meter vatten, håll slangen lodrätt när du håller för utloppet med tummen. Det är ungefär vad du kan förvänta dig. Sedan Frågan är om det är värt att "offra" 6 000:- kronor för ASU-funktionen eller om en traditionell förångare är tillräckligt effektiv. Det är inte så väldigt stor skillnad i förbrukning, troligen max runt 10 Ah per dygn. Man kan ju låta generatorn kortsluta termostaten vid motorgång på samma vis som ett skiljerelä fungerar. Då fungerar matvarorna som kyllager och enda nackdelen med det är att det kan bli väldigt kallt om man tuffar runt en hel dag med motorn. OM man kör kompressorn på max några timmar lär inte ge allt för kallt i kylen. Till sist. Det borde ju gå att laga elektronikboxen kan jag tycka, men jag vet inte på rak arm vem som skulle kunna göra något sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser