Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
LarsJ1974

Rep av akterspegel Örnvik 530 årsmodell 1972

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Örnvik förra sommaren och har aldrig ägt en båt tidigare. Upptäckte i år när jag tog bort akterspegel-listen att plywooden inne i aktern var rutten, åtminstone där det är inringat på bilden. Min fråga är hur mycket måste man kapa bort för att byta plywooden? Vad kan det tänkas kosta om jag lämnar bort jobbet till en kunnig båtbyggare?

För övrigt så tänker jag att allt går att lära sig jobba med. Och nej, jag tänker inte köpa en annan båt pga skadan.

Är tacksam för relevanta svar.

20250622_145118.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ska du göra detta riktigt bör du skilja skrov och innerline åt.

Ta bort all rutten/vattendränkt plywood och ersätt med ny.

Är ett j...a jobb men det blir bra i slutändan...

Du lär behöva en sån här (multisåg):

402797716_Skrmavbild2025-06-22kl_15_38_50.png.7957371f18cfff279b31ab9074b15b8e.png

Finns ju fler än BOSCH om man nu ska vara SR PK och inte favorisera något märke men jag använder BOSCH blåa maskiner...

Demontera alla onödiga skruvar som sitter i akterspegeln, gör en grop där dom suttit och fyll upp med hemmagjort glasfiberspackel och avsluta med topcoat.

Jag använder aldrig epoxi på en båt som är tillverkad i GRP (glasfiberarmerad polyester).

Här finns relativt vettiga tips för nybörjare:

https://www.seasea.se/plastningsguiden

De har även stort sortiment av produkter och utrustning man behöver för reparation av båtar.

Alternativet är att du kör med det som det är under sommaren och påbörjar jobbet till hösten, såvida inte hela akterspegeln är lös förstås.

Formplyfa är bra om den är WPB (vattenfast) men man måste slipa/matta ner den glatta ytan om nytt laminat skall få fäste. Dessutom bör man se upp med billig fomplyfa som kan vara väldigt gles mellan de olika lagren och det kan finnas luftfickor inne som inte syns utan att man sågar isär den och då är det för sent.

Oavsett vilken plywood du köper måste den vara WPB (Water proof boarding), går inte med billig plywood som löses upp av vatten. Satsa på kvalitet och låt materialet kosta några kronor extra.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mången tack, det är iallafall en början på lösningen på problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...